Landsmøtet 2014: Egenæs fortsetter som generalsekretær

Generalsekretær John Peder Egenæs er klar for fire nye år for Amnesty i Norge.
Publisert: 25. okt 2014, kl. 10:18 | Sist oppdatert: 25. okt 2014, kl. 12:08
Egenæs' åremålsstilling gikk egentlig ut til neste år. Men under helgens landsmøte ble det klart at han fortsetter som Amnesty-sjef.

Styret har tilbudt Egenæs en åremålsstilling på fire år.
- John Peder Egenæs har gjennom en åtteårsperiode gjort en formidabel jobb for Amnesty i Norge, samtidig som han har satt tydelig spor i det internasjonale arbeidet, sier styreleder Trygve G. Nordby.

Han trekker spesielt fram hvordan Egenæs har tenkt nytt. Han har benyttet sosiale medier og ny teknologi til å styrke kampanjearbeidet slik at Amnesty i dag, som ikke mottar statsstøtte, får stadig økte inntekter til å styrke arbeidet for menneskerettigheter.

- Nå står vi foran store organisatoriske utfordringer, både internasjonalt og nasjonalt. Vi flytter ressurser fra hovedkontoret i London ut i strategiske kontor i verden og her hjemme skal vi styrke og revitalisere aktivisme- og gruppearbeidet. Da er John Peder en god ressurs å ha, sier Nordby.

John Peder Egenæs har sittet som generalsekretær siden 2007. Med sine over 20 år i Amnesty har han en langs fartstid i organisasjonen.

- Jeg er stolt over og takknemlig for å ha blitt tilbudt å være generalsekretær i Amnesty i Norge i fire år til. Det er en jobb jeg går til med ydmykhet og stor motivasjon. Det er et privilegium å få lede et så dyktig og engasjert sekretariat i en medlemsorganisasjon bestående av folk som tar menneskerettighetsbrudd personlig, sier John Peder Egenæs.

Les portrettintervju med John Peder Egenæs her.

Klubbleder ved sekretariatet Gerald Kador Folkvord er også svært fornøyd over at Egenæs fortsetter ved roret.

- John Peder er i egen person både den glødende aktivisten, samtidig som han har den faglige tyngden som Amnesty kjennetegnes ved. Han er samlende og inspirerende for sekretariatet og hver gang vi ser han i det offentlige er vi stolte over hvordan han representerer det vi alle jobber for. Vi gleder oss til fire nye år, sier Folkvord.

Les mer på amnesty.no