Aserbajdsjan: Banket opp etter demonstrasjon

Aserbajdsjanske ungdomsaktivister ble banket opp og arrestert under en fredelig demonstrasjon på tirsdag. MGP-arrangementet vil ikke kunne skjule landets menneskerettighetsbrudd, sier Amnesty International.
Publisert: 7. Mar 2012, kl. 14:45 | Sist oppdatert: 7. Mar 2012, kl. 14:58
En fredelig protest i hovedstaden Baku på tirsdag utviklet seg dessverre til å bli en voldelig affære. Amnesty International krever at aserbajdsjanske myndigheter setter igang en øyeblikkelig etterforskning av episoden, hvor polititjenestemenn banket opp fire ungdomsaktivister.

- Aserbajdsjan kan ikke, på en troverdig måte, presentere seg selv som et rettighetsrespekterende demokrati så lenge det fortsetter å banke opp og fengsle fredelige demonstranter, sier John Dalhuisen, nestleder for Amnesty Internationals Europa- og Sentral-Asia-program.

Amnestys tidligere samvittighetsfange Jabbar Savalan og Dayanat Babayev fikk juling da de ble arrestert sammen med 14 andre demonstranter og én journalist, da politiet på en voldelig måte oppløste demonstrasjonen.

Øyenvitner rapporterer om at Majid Marjanli og Abulfaz Gurbanly senere ble banket opp mens de satt i varetekt ved Yasamal Distrikt politistasjon.

MGP-vert

Demonstrasjonen ble organisert som en konsekvens av rapporter om at to arresterte personer, som er anerkjent som samvittighetsfanger av Amnesty International, hadde blitt banket opp av fangevoktere.

Aserbajdsjan er vert for sangkonkurransen Melodi Grand Prix (Eurovision) i mai i år, et program som blir sett av ca 125 millioner mennesker. I oktober i fjor ble den tidligere Sovjet-staten valgt inn i FNs sikkerhetsråd.

- Regimet må innse at det å være vert for ekstravagante begivenheter slik som Melodi Grand Prix, ikke vil maskere omfanget av landets menneskerettighetsforbrytelser. De må drastisk forandre deres holdning til fredelige demonstrasjoner, sier John Dalhuisen.

Amnesty: Løslat fangene

Opposisjonsavisen Azadliq har rapportert at noen av de som ble anholdt i kjølvannet av tirsdagens demonstrasjon – inkludert den tidligere samvittighetsfangen Jabbar Savalan – allerede har blitt stilt for retten og siktet for ‘hooliganisme’.

- Aserbajdsjan må øyeblikkelig frigjøre alle de anholdte, samt lansere en etterforskning av overfallene på ungdomsaktivister, sa John Dalhuisen.

- Det må også bli gjort en etterforskning av den rapporterte volden mot de to Amnesty International-samvittighetsfangene, Babek Hasanov og Mahammad Majidli.

Den 5. mars rapporterte Azadliq at Hasanov og Majidli, ble banket opp av fangevoktere den 4. mars, i forbindelse med at de ble overført fra et fengsel til et annet.

Falsk siktelse

Begge mennene hadde blitt arrestert for å ha deltatt i fredelige demonstrasjoner mot regjeringen forrige vår. Demonstrasjonene var inspirert av hendelsene i Midtøsten og Nord-Afrika.

Amnesty International erklærte de to som samvittighetsfanger en rapport som kom ut i november 2011.

Jabbar Savalan, 20, ble arrestert som følge av en fabrikert narkotikasiktelse den 5. februar 2011, én dag etter at han hadde brukt Facebook til å mønstre deltakelse på demonstrasjoner mot den aserbajdsjanske regjeringen. Han ble løslatt ved en tilgivelse fra presidenten den 26. desember, etter at Amnesty hadde aksjonert for frigivelsen hans i 11 måneder.

FAKTA:
  • Aserbajdsjan arrangerer Melodi Grand Prix i mai i år. Landet er også blitt medlem av FNs sikkerhetsråd.
  • Aserbajdsjan respekterer ikke sine innbyggeres rett til fredelige demonstrasjoner og de er villige til å fengsle og å bruke vold mot demonstranter som trosser forbudet.

RAPPORT: