Ber Asma al-Assad bruke kvinnelist i Syria

Hun ble kalt Syrias svar på prinsesse Diana – en moderne kvinne med ønske om å reformere et diktatur. Men under opprørsåret 2011 var hun taus.
Publisert: 6. Mar 2012, kl. 11:10 | Sist oppdatert: 12. Mar 2012, kl. 23:27
Blendende vakker, slank og moteriktig. Mediene beskrev finansanalytikeren Asma al-Assad (36) som et friskt pust da hun kom til Syria som førstedame i januar 2001. Med årene fremstår hun som en stadig sterkere forkjemper for kvinner og barns rettigheter.

Nå oppfordrer Amnesty Asma om å bruke god gammeldags ”kvinnelist” og innflytelse overfor president-ektemannen Bashar al-Assad (46), for å få en slutt på det grusomme blodbadet i Syria.

”Slik man skaper fred”

I et svært omdiskutert Vogue-intervju i februar i fjor, med overskriften «En rose i ørkenen», blir trebarnsmoren Asma og hennes familieliv nærmest glorifisert. Syria beskrives som «det tryggeste landet i Midtøsten» - noe som står i sterk kontrast til Amnestys hjerteskjærende rapporter om utstrakt bruk av tortur og terror, også mot barn.
Intervjuet avsluttes med at journalisten blir med Asma og presidentmannen på en julekonsert med 200 barn, hvor arabiske rytmer blandes med vestlige julesanger.

- Dette er mangfoldet du vil se i Midtøsten. Det er slik man skaper fred, sier Bashar al-Assad.

Grusom tortur

Rundt en måned etter at intervjuet sto på trykk, startet syrerne sitt opprør mot diktaturet. Siden har minst 6000 personer blitt drept, ifølge Amnesty.
Presidentens sikkerhetstyrker er nådeløse. Bashar al-Assad tviholder på makta med alle mulige midler. Amnestys etterforskere dokumenterer stadig mer utspekulert og grusom tortur.

Og hva mener Asma? Førstedamen holdt seg taus under opprørsåret. Flere medier spekulerte lenge i om hun hadde flyktet tilbake til London.

Støtter ektemannen

I januar i år kom det første livstegnet. Da stilte hun opp på en pro-regjeringsdemonstrasjon, sammen med ektemannen.
Ifølge The Times Newspaper var dette meldingen som ble sendt fra kontoret hennes 7. februar, etter 11 måneders taushet:

«Presidenten er presidenten av Syria, ikke en del av syrerne, og førstedamen støtter ham i den rollen. Førstedamens svært travle agenda er fremdeles fokusert på å støtte de ulike veldedighetsstiftelsene hun lenge har vært involvert i og utvikling på landsbygda, så vel som å støtte presidenten når det trengs. I disse dager er hun like involvert i å bygge broer og oppmuntre til dialog. Hun lytter til og trøster familiene til ofrene for volden.»
Moderne prinsesse
Uttalelsen står i sterk kontrast til de verdiene Asma profilerte seg på før opprøret, og den sterke kvinnen hun har fremstått som. Journalister som har møtt Asma forteller at hun virker moderne, trygg og engasjert.
Hun kunne sklidd rett inn i ethvert moteblad og snakker engelsk på karakteristisk overklassevis.

- Det er to sider av Asma al-Assad, sier den amerikanske journalisten Andrew Tabler til CNN. I en periode på begynnelsen av 2000-tallet jobbet han for Asma.

- Hun er en moderne kvinne, og skiller seg definitivt fra de andre konene til arabiske ledere. Samtidig ønsket hun også å være en prinsesse, sier Tabler.

Bygge opp landet fra bunnen

Allerede fra første stund som førstedame viste hun sterkt engasjement for det syriske folk. Kort tid etter bryllupet, før hun ble ”introdusert” for syrerne, reiste hun rundt inkognito i landet.
Asma ville se med egne øyne hvordan det sto til, og hun ble tidlig opptatt av å skape vekst og sysselsetting på landsbygda. Forandring måtte komme innenfra, og det var viktig å bygge opp landet fra bunnen av.

- Landsbyboere vil ikke forlate landsbyene sine, men det fins ikke økonomiske muligheter der, sa hun til Andrew Tabler i 2001.

I 2007 sa hun til NBC News at Syria var et land i forandring.
- Og med det trenger du å utvikle menneskelig kapital mer enn noe annet, hvilket betyr utdanning. Det betyr å bygge evner og ferdigheter, sa Asma.

Reporter Ann Curry lurte på hva det var den vestlige verden ikke visste om mannen hennes.
- Jeg kan ikke si noe om ham som president. Jeg ser ikke på han som president, jeg ser på ham som en ektemann, en venn, svarte Asma.
Møttes i England

Hun giftet seg med Bashar al-Assad (46) i desember 2000 – og de skal ha møttes mens de begge studerte i London på 90-tallet.

Det var et spesielt par. Bashar, sønn av den syriske lederen Hafez al-Assad, ansvarlig for blant massakren i Hama i 1982, hvor man regner med at rundt 25.000 syrere ble drept.

Asma, datter av en anerkjent syrisk hjertespesialist og med en mor som jobbet som diplomat på den syriske ambassaden i London.

Hun var en ung, britisk-syrisk finansanalytiker, vokst opp i London og med en strålende karriere innen finansverdenen. Han var øyelegestudenten, som egentlig ikke skulle følge i dikator-farens fotspor. Det var eldstebror Basils jobb. Men da Basil døde i en bilulykke i 1994, ble Bashar kalt tilbake til Syria for å forberede seg på sin kommende rolle.

Man kan spekulere i hvorvidt Asma ville innledet et forhold med Bashar, hadde hun visst det hun vet i dag.

Uansett ber Amnesty henne nå om å bruke sin rolle for det den er verdt, for å kjempe for syrernes menneskerettigheter og for å være tro mot sine egne uttalte idealer.

AKSJON FOR SYRIA:
FLERE KVINNEAKSJONER I MARS:
OM ASMA AL-ASSAD:
  • Født i London i 1975, og oppvokst i middelklasseområdet Acton.
  • Hun skal ha fått gode karakterer på den private jenteskolen Queens College, og tok utdannelse innen IT og fransk litteratur ved Kings College.
  • Jobbet som finansanalytiker i Europa og USA.
  • Giftet seg med den syriske presidenten Bashar al-Assad desember 2000, og flyttet til Syria i 2001. Sammen har de tre barn.