Bono gir Aung San Suu Kyi Amnesty-pris

U2-vokalisten kommer til Oslo for å møte sin store helt, deretter skal han eskortere henne til Dublin for å overrekke Amnestys prestisjetunge Ambassador of Conscience-pris.
Publisert: 14. jun 2012, kl. 15:39 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
Bono deltar under Oslo Forum og vil være til stede under en pressekonferanse sammen med Jonas Gahr Støre og fredsprisvinneren.
I Irland vile både irske og internasjonale artister, skuespillere og dansere, fremfører sine bidrag under Electric Burma-konserten for Nobel Fredsprisvinner Aung San Suu Kyi.

Konserten vil finne sted mandag den 18 juni i Dublin. Dette er bare to dager etter at Aung San Suu Kyi har vært i Oslo for å holde sitt Nobelforedrag.
Storslått feiring

Electric Burma dreier seg rundt overrekkelsen av Amnesty International’s prestisjetunge Ambassador of Conscience-pris til Aung San Suu Kyi. Overrekkelsen gjøres av Bono, noe han opprinnelig annonserte fra scenen under en U2-konsert i juli 2009. Bandet har lenge engasjert seg i saken til fredsprisvinneren.
Prisen har tidligere blitt gitt til aktivister som Nelson Mandela, Mary Robinson, Václav Havel, Peter Gabriel og U2.
Electric Burma vil bli en feiring i form av musikk, dans og ord, og vil inkludere bidrag fra blant annet Damien Rice, Angelique Kidjo, Vanessa Redgrave, Bob Geldof, Riverdance og Jack Gleeson. Den anerkjente katalanske designeren og regissøren Lluís Danés vil stå for den kunstneriske regien og scenografien bak arrangementet.

Direkte fra Oslo

Aung San Suu Kyi kommer til Irland direkte fra Oslo, der hun vil holde talen for prisen hun vant i 1991. Kyi har sittet i husarrest og fengsel i 15 av de siste 24 årene av sitt liv. Dette blir hennes første reise til Europa siden 1988.

Suu Kyi ankommer Norge 21 år etter at hun ble tildelt Nobels Fredspris.

En lykkens dag

Lederen for Amnesty International Irland, Colm O'Gorman, understreker betydningen av arrangementet:

- Aung San Suu Kyis besøk har stor betydning for alle som har kjempet for hennes løslatelse. Kampen har foregått i mer enn tjue år. På vegne av Amnesty Internationals medlemmer over hele verden, er det en ære å få ønske henne velkommen til Irland. Her vil vi feire Fredsprisvinnerens frihet og enestående arbeid for å sikre frihet og menneskerettigheter for sitt folk.

Bono og Geldof jubler

- Det er sjelden man ser heder seire over militær makt, og når det skjer må vi få juble så mye vi klarer. Aung San Suu Kyis pågangsmot har vippet en vaklende verden i riktig retning. Vi føler vi kjenner henne, men det vil bli fantastisk spennende å møte henne i egen person, sier Bono.
Bob Geldof er også begeistret over det kommende besøket:
- Å få lov til å ære denne kvinnen er en ære i seg selv.
Nå venter både nordmenn og irer i spenning på besøk av heltinnen som dessverre har latt vente på seg.

AUNG SAN SUU KYI
  • Burmesisk opposisjonspolitiker og generalsekretær i National League for Democracy (NLD).
  • Mottok Nobels fredspris i 1991, som forkjemper for et demokratisk Burma, mens hun satt i husarrest.
  • Har sittet i husarrest i nesten 15 av de 21 årene fra 20 juli 1989 frem til den 13. november 2010.
  • Har blitt en av verdens mest prominente politiske fanger.
  • Ble nylig innvilget et pass som tillater henne å henne reise utenlands for første gang på 24 år.