Dødsstraff på retur i USA

USA er det eneste landet på det amerikanske kontinentet som har gjennomført henrettelser i 2011. Men antallet er på vei ned.
Publisert: 28. Mar 2012, kl. 09:50 | Sist oppdatert: 21. Mai 2019, kl. 10:38
Illinois ble i fjor den 16. staten i rekken som avskaffet dødsstraff.

- Jeg har vært spesielt opptatt av arbeidet mot dødsstraff i USA i mer enn tyve år, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.

- I løpet av den tiden har jeg opplevd at fire delstater har avskaffet dødsstraffen og at den generelle støtten til dødsstraff i den amerikanske befolkningen har falt med rundt tyve prosent. Jeg er overbevist om at jeg vil oppleve et USA uten dødsstraff.

LES SAKEN: Færre land henretter flere

Henrettelser

I løpet av fjoråret ble 43 mennesker henrettet i 13 av de 34 statene som fortsatt praktiserer dødsstraff i USA. Mesteparten av henrettelsene, 73 prosent, ble gjennomført i sørstater. 13 stykker fant sted i Texas.

Andre stater som gjennomførte henrettelser var: Alabama (6), Arizona (4), Delaware (1), Florida (2), Georgia (4), Idaho (1), Mississippi (2), Missouri (1), Ohio (5), Oklahoma (2), Sør-Karolina (1) og Virginia (1).

- Dødsstraffmotstandere i USA og omverdenen må fortsette å avsløre alle slagsidene ved dødsstraffen i USA. Amerikanerne tror på sitt eget rettssystem og blir sjokkert når de får ugjendrivelige bevis for at uskyldige blir dømt, eller at rasisme spiller en rolle. I tillegg blir de sjokkert når politifolk og andre som står midt i kampen mot kriminalitet foteller hvor lite dødsstraffen betyr for å bekjempe kriminalitet. Det er veien fram. sier Egenæs.

Dødsdommer

Organisasjonen Death Penalty Information Center registrerte 78 nye dødsdommer i løpet av 2011. Tallet er en nedgang fra tidligere år og er betydelig lavere enn snittet på 280 dødsdommer i året gjennom 1980- og 1990-tallet.

Hvem som er president i USA har ikke så mye å bety for antallet henrettelser og dødsdommer i landet, mener Egenæs.

- Antallet henrettelser gikk kraftig ned mens George Bush var president - en mann som undertegnet et utall dødsdommer mens han var guvernør i Texas. Det er befokningen og politikerne i delstatene vi må nå og påvirke, understreker generalsekretæren.

LES SAKEN: En verden uten dødsstraff?

De karibiske øyene var fri for henrettelser i fjor og antall stater som avsa dødsdommer er også der dalende. I løpet av de siste fem årene har kun Guyana, St. Lucia og Trinidad og Tobago dømt personer til døden.

Antall dødsdommer totalt i Amerika er dalende med 87 registrerte i fjor: Guyana (3+), Saint Lucia (1), Trinidad and Tobago (2) ogUSA (78).
USA og Hviterussland er de eneste som henrettet noen blant 56 medlemsland i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa OSSE, og USA var det eneste landet i det økonomiske samarbeidet G8, som henrettet, viser Amnesty-rapporten.
DETTE KAN DU GJØRE:
HENRETTELSER I 2011:
  • Kina: Antagelig over 1000
  • Iran: 360, +
  • Saudi Arabia: 82, +
  • Irak: 68
  • USA: 43
  • Jemen: 41 +
  • Nord Korea: 30 +
  • Somalia: 10
  • Tegnet + ved siden av tallet indikerer et minimumstall, og at det reelle tallet kan være høyere.

Disse landene har i praksis avskaffet dødsstraffen:
  • Algerie, Benin, Brunei, Burkina Faso, Burma, Den sentralafrikanske republikk, Kamerun, Kongo, Eritrea, Gambia, Ghana, Grenada, Kenya, Laos, Liberia, Madagaskar, Malawi, Maldivene, Mali, Mauritania, Marokko, Nauru, Nigeria, Papau Ny Guinea, Russland, Sierra Leone, Sør-Korea, Sri Lanka, Surinam, Swaziland, Tajikistan, Tanzania, Tonga, Tunisia og Zambia.
Her har dødsstraffen ikke formelt blitt avskaffet, men ingen henrettelser er gjennomført de siste ti år.