Frykter tortur av musikere i Aserbajdsjan

Kort tid før MGP-finalen braker løs, er Amnesty redd for sikkerheten til aserbajdsjanske musikere. De er fengslet for å ha fornærmet presidentens mor.
Publisert: 22. Mar 2012, kl. 15:57 | Sist oppdatert: 22. Mar 2012, kl. 16:50
Sist lørdag deltok over 1500 personer i en fredelig demonstrasjon i Baku for løslatelse av politiske fanger, og for å få slutt på korrupsjon i det statlige utdanningssystemet. Under en opptreden fornærmet ett av bandmedlemmene, Jamal Ali (24), president Ilham Aliyevs avdøde mor. Sammen med bandets bassist, Natig Kamilov (24), og arrangøren av demonstrasjonen, Etibar Salmanli (25), ble Ali arrestert.

Vitner beskriver hvordan politiet utøvet grov vold mot musikerne.
- Det er dypt ironisk at bare to måneder før Baku tar verden til sin scene i Melodi Grand Prix, bruker aserbajdsjanske myndigheter makt for å bryte opp og tie musikere som protesterer fredelig i byens gater, sier John Dalhuisen, Amnesty Internationals direktør for Europa og Sentral-Asia.
Politiet bør etterforskes
Etter arrestasjonen, ble alle de tre mennene siktet for å forstyrre ro og orden. Deretter ble de beordret til å tilbringe fem til ti dager i administrativ forvaring. De tre mennene sitter fortsatt i varetekt.

- Politiets voldelige angrep på utøverne under lørdagens fredelige protest må bli grundig undersøkt av en uavhengig part, og voldsutøverne må stilles til ansvar, sier John Dalhuisen.

Jamal Ali og Natig Kamilov blir nektet kontakt med sine familier og advokat. Under rettsmøtet fortalte de at de var blitt banket opp igjen mens de har sittet i politiets varetekt.
Frykter tortur i fengslet
I Aserbajdsjan skal folk som er dømt til administrativ forvaring normalt overføres til et forvaringsanlegg, men de tre aktivistene er fortsatt uten kontakt med omverdenen. Flere frykter at de fremdeles er i fare for tortur.

- Disse unge mennene skal ikke utsettes for tortur eller mishandling, og må få umiddelbar tilgang til både advokat og familie, sier Dalhuisen.

Politiet bruker ofte overdreven makt for å bryte opp fredelige, men offisielt usanksjonerte demonstrasjoner. Tidligere denne måneden slo politiet i Baku ned fire andre unge aktivister og arresterte 17 personer som deltok i en annet fredelig protest.
Kriminalisering av fredelige protester
Aserbajdsjanske myndigheter har kriminalisert fredelige protester mot myndighetene i bykjernene, ved å forby demonstrasjoner og fengsle de som organiserer og deltar i dem.

Journalister har blitt forhindret fra å rapportere om protestene, og menneskerettighetsforkjempere har møtt trusler og juridiske hindringer for å utføre sitt arbeid.

I mars og april 2011 ble en bølge av offentlige protestanter som krevde en slutt på undertrykkelse, slått kraftig ned på. Mange demonstranter og medlemmer av den politiske opposisjonen ble senere fengslet på bakgrunn av falske anklager.

Amnesty International fortsetter sin kampanje for umiddelbar og betingelsesløs løslatelse av 14 samvittighetsfanger fengslet etter våren 2011. Organisasjonen oppfordrer Aserbajdsjans regjering til å gi en større stemme til alle sine borgere i oppkjøringen mot Melodi Grand Prix i Baku mai.

FAKTA:
  • Aserbajdsjan arrangerer Melodi Grand Prix i mai i år. Landet er også blitt medlem av FNs sikkerhetsråd.
  • Aserbajdsjan respekterer ikke sine innbyggeres rett til fredelige demonstrasjoner og de er villige til å fengsle og å bruke vold mot demonstranter som trosser forbudet.
RAPPORT:
LES OGSÅ: