Kina: Forfølger og fengsler aktivister

Myndighetene i Kina intensiverer jakten på dissidenter foran det kommende lederskiftet i landet.
Publisert: 7. nov 2012, kl. 11:25 | Sist oppdatert: 8. nov 2012, kl. 15:28
Over 100 aktivister er blitt internert i løpet av de siste ukene. Det virker som regjeringen ønsker å sette en stopper for kritikk og forhindre protester i forkant av den 18. kongressen til kommunistpartiet, som begynner i Beijing den 8. november.

I et forsøk på å undertrykke fredelig opposisjon, har politiet satt flere titalls aktivister i husarrest, fjernet uønskede personer fra Beijing og stengt kontorene til flere lokalgrupper som arbeider for folks rettigheter.

Et stort antall aktivister holdes trolig i såkalte «sorte fengsler» over hele landet. Disse fengslene er uoffisielle, ulovlige og hemmelige. Både hoteller, pensjonater, kjellere og bondegårder brukes ifølge rapporter om sorte fengsler.

Ifølge meldinger Amnesty International har mottatt er minst 130 mennesker blitt internert eller er blitt pålagt restriksjoner siden september.

"Fengwang"
Det ventes ytterligere restriksjoner på internett, og myndighetene strammer inn kontrollen på ytringsfriheten. Den politiske følsomme partikongressen markerer begynnelsen på et nytt tiårig lederskap.

– En ny generasjon ledere forbereder seg nå til å ta over makten i Kina, og vi er igjen vitne til de samme gamle forfølgelsestaktikker mot de som er modige nok til å utfordre regimet på fredlig vis når det gjelder menneskerettigheter, sier Roseann Rife, leder for Amnesty Internationals Øst-Asia-program.

Departementet for informasjonsteknologi har sagt at det er behov for å "forsegle nettet", kjent som ”fengwang”, under partikongressen.

Slike tiltak ble også brukt for å overvåke og sensurere kritikken i 2010, da Nobels fredspris ble tildelt Liu Xiaobo og under de olympiske leker i 2008. I forrige uke fikk ikke folk i Kina nettilgang til en kontroversiell artikkel i New York Times om de økonomiske interessene til den avtroppende lederen Wen Jiabaos familie.
Kontrollert transport
Det blir også hardere kontroll på transportmidlene fremover for å forhindre at aktivister reiser til Beijing, Tibet og den Xinjiang Uighur autonome region, der man forventer at det vil bli protester.

Alle som reiser med tog til disse områdene i løpet av neste måned vil bli avkrevd fullt navn, og må opplyse om når de kjøpte billetten.
Truet til å stenge
Etter trusler fra myndighetene har organisasjoner som arbeider for beskyttelse av rettigheter blitt tvunget til å stenge denne måneden.
Guangzhou-avdelingen av Beijing Aizhixing-instituttet for helseutdanning har lukket dørene, etter at de ansatte ble truet av politiet med "konsekvenser" dersom de fortsatte å praktisere. Denne organisasjonen jobber først og fremst med veiledning om helsespørsmål for migrantarbeidere og etniske minoriteter.

– Myndighetene må stoppe denne undertrykkelseskampanjen mot aktivister. Alle som er internert for kun å ha benyttet sin ytringsfrihet må løslates umiddelbart. Det vil være et virkelig tegn på styrke for det påtroppende lederskapet å vise respekt for menneskerettighetene, sier Roseann Rife.

Les mer på amnesty.no