Kjendisaksjon for sterk våpenavtale

Keira Knightley, Yoko Ono og Coldplay er blant 30 verdenskjente artister som krever at FNs medlemsland umiddelbart tar handling for å forbedre regulering av internasjonal våpenhandel.
Publisert: 2. jul 2012, kl. 07:00 | Sist oppdatert: 3. jul 2012, kl. 14:48
Andre artister som aksjonerer for en robust traktat er Scarlett Johansson, Annie Lennox, Kevin Spacey, Tim Roth og Vivienne Westwood.

I dag møtes representanter fra mer enn 190 stater i New York for å begynne FN-forhandlingene for å blie enige om en våpenavtale, Arms Trade Treaty (ATT). Hensikten er å skape et internasjonalt system som kan kontrollere forsyninger av våpen og ammunisjon.

SIGNÉR AKSJONEN FOR EN STERK VÅPENAVTALE HER

“Gylden regel”

En effektiv ATT må være basert på en “gylden regel”: Hvis det er en god sjanse for at våpnene vil bli brukt i alvorlige krenkelser av menneskerettigheter, må våpenforsyningene stanses. Land som produserer eller selger våpen må holdes ansvarlige for at de ikke havner i feil hender.

Amnesty International og Oxfam har gått sammen om å legge press på forhandlingene. Blant kampanjens kjente støttespillere er blant annet Paul Conroy, den britiske krigsfotografen som ble skadet i et alvorlig angrep i Homs, Syria tidligere i år. Det samme angrepet drepte Sunday Times-reporteren Marie Colvin og den franske fotojournalisten Remi Ochlik da de dekket krigen i Syria.

Brevet er sendt til FNs generalsekretær Ban Ki-Moon, som vil spille en viktig rolle i forhandlingene ved å lede samtalene på riktig spor. Målet er en robust avtale som vil føre til reelle endringer.

- En latterlig situasjon

Hvert år produseres det 12. milliarder kuler. Det er nesten nok til å treffe hele verdensbefolkningen to ganger. Med uregulert våpenhandel er det altfor mange av disse kulene som siktes mot sivile.

- Under det nåværende systemet er det mindre kontroll av våpenhandel enn av handel med bananer og flaskevann, står det i brevet til Ki-Moon. Dette mener artistene er latterlig.

Den livsfarlige og ukontrollerte våpenhandelen fører til alvorlige menneskerettighetsbrudd, væpnet konflikt, fattigdom og organisert kriminalitet over hele verden.

Mangelen på klare internasjonale retningslinjer kombinert med dårlig gjennomføring av lover på nasjonalt nivå gjør at det blir mer og mer utfordrende å takle globalisert våpenhandel.

Samlet aksjon

Brian Wood, leder for Amnesty Internationals arbeid på våpenhandel og sikkerhet, er svært fornøyd med artistenes tiltak for en vellykket ATT-konferanse.

- Dette er store stemmer som gir gjenklang til et klart budskap fra det globale sivile samfunn: Denne historiske muligheten må brukes til å bli enige om en “gylden regel” for å opprette en ATT som kan ende uforsvarlig våpenhandel og beskytte alles menneskerettigheter, sier Wood.

FAKTA:
  • Mellom 2.-27. juli skal FNs medlemsland for første gang samles for å bli enige om en våpenhandelsavtale, Arms Trade Treaty (ATT).
  • Den uregulerte våpenhandelen gjør at sivile i større grad blir skadet og drept, siden opposisjonsgrupper enkelt kan få tak i våpen fra land som er villige til å forsyne dem.
  • En internasjonal avtale er nødvendig for å sikre en overvåking av den globale våpenhandelen.

Les mer på amnesty.no