Kvinnelige demonstranter trakassert i Kairo

Egyptiske myndigheter må umiddelbart iverksette gransking av meldingene om seksuell trakassering av kvinnelige deltagere i demonstrasjonene i Kairo.
Publisert: 15. jun 2012, kl. 07:00 | Sist oppdatert: 15. jun 2012, kl. 10:46
Under fjorårets protester var Tahrir-plassen i Kairo et sted der kvinner på lik linje med menn krevde mer frihet. Nå er plassen blitt et sted der kvinner går i frykt for å bli utsatt for overgrep.

Amnesty får stadig flere meldinger om seksuell trakassering av kvinnelige demonstranter i Egypt.

- Disse kvinnene krevde å få slutt på seksuell trakassering. I stedet ble de truet og angrepet, sier Hassiba Jadj Sahraoui i Amnesty Internationals Midtøsten- og Nord-Afrika-program.

Store mørketall

Amnestys seniorrådgiver Ina Tin var i Kairo da dommen mot Mubarak falt, og opplevde selv hvordan myndighetene svikter i å skape sikkerhet for alle.

- Trakassering og seksuelle overgrep mot kvinner er dessverre ikke nytt i Egypt. Det nye er at kvinner likevel i store mengder har tatt til gatene for å delta i protestene. I begynnelsen ble det gjort store anstrengelser for å gi disse kvinnene en form for beskyttelse, men det ser ikke lenger ut til å fungere, sier Tin.

Hun tror mørketallene er store.
- Tradisjonelt har det vært forbundet med stor skam å si fra om denne typen overgrep, så omfanget er ganske sikkert veldig mye større enn det som har kommet frem. Det eneste positive man kan si nå, er at det ser ut til at flere tør å stå frem med sine historier. Det kan bidra til en større beredskap og på sikt forhåpentligvis føre til holdningsendring i forhold kvinners deltakelse i det offentlige rom, sier Tin.

Gikk ikke alene

Da hun var Tahrir-plassen under demonstrasjoner i begynnelsen av juni, beveget hun seg aldri alene rundt i mengden, men gikk sammen med egyptere - og aldri inn i tette folkemengder.

- Diskusjonen om seksuell trakassering og overgrep mot kvinner i forbindelse med demonstrasjoner i Egypt, går nå intenst på Twitter, og det er opprørende at kvinner som demonstrerer mot disse overgrepene skal oppleve å bli angrepet og utsatt for nettopp det de protesterer mot. Det vi kan bidra med, er å skape oppmerksomhet om problemet og gi vår støtte til alle i Egypt som står opp mot trakassering av kvinner, understreker Tin.

Ville kle av kvinnene

Amnesty krever at angrepene mot kvinnene umiddelbart må granskes, og de som blir funnet skyldig må holdes til ansvar. En gransking vil virke avskrekkende mot mer seksuell trakassering og den vil bidra til å beskytte kvinnelige aktivister som utøver sin rett til fredelig meningsytring.

Aktivister har fortalt Amnesty International om en episode der en gruppe menn forsøkte å dra av dem klærne og stjele eiendelene deres. Kvinnene og deres mannlige støttespillere forsøkte å ta igjen, men angriperne bare fortsatte.

- De grep tak i oss og stjal ting fra veskene og lommene våre. Det ble fullstendig kaos, vi kunne til slutt ikke si hvem dem var som var med oss eller mot oss, sier Lobna Darwish, som var med å organisere en protestmarsj. Hun er medlem av Mosireen (Determined) som er en egyptisk forening for filmskapere og journalister.

Banket opp

Nihal Saad Zaghloul fortalte Amnesty International at hun og tre kvinnelige venner ble angrepet av en stor gjeng med menn den 2. juni. Dette skjedde også på Tahrir-plassen, da de sluttet seg til protestene etter dommen mot Hosni Mubarak. Hun ble dyttet og grepet fatt i, og skautet ble revet av henne før hun ble reddet unna av noen menn på plassen.

Hennes to venner ble også angrepet av en gjeng med menn som forsøkte å rive av dem klærne. En mannlig venn som forsøkte å hjelpe dem ble banket opp.

Kvinnene i Egypt er i stadig større grad blitt målgruppe for angrep fra gjenger av menn. Dette har fått foregå uten at noen er blitt straffet.

Angrep journalister

I desember 2011 ble kvinnelige demonstranter banket opp av soldater, sparket og dratt gjennom gatene. Minst åtte kvinnelige demonstranter ble plukket opp av militære og tatt med til en offentlig bygning i sentrum av Kairo. Der ble de ifølge meldinger banket opp med stokker og seksuelt trakassert.

- Det er like skadelig for kvinnene og deres rettigheter enten det er uidentifiserte gjenger eller sikkerhetspolitiet selv som angriper kvinnene, sier Sahroui.

Angrep mot kvinner kom spesielt i fokus i fjor da utenlandske kvinnelige journalister ble angrepet. Den 11. februar 2011 ble CBS-journalisten Lara Logan banket opp og utsatt for seksuell vold av en gjeng med menn på Tahrir-plassen. Den 24. november 2011, ble Caroline Sinz fra France 3 angrepet på gaten i nærheten av Tahrir-plassen.

Taktisk trakassering

Seksuell trakassering og vold mot kvinnelige demonstranter ble ofte brukt som taktikk under den tidligere president Hosni Mubaraks styre. Ifølge meldinger skal man i 2005 ha leid inn bøller for å angripe kvinnelige journalister som deltok i demonstrasjonene som krevde boikot av folkeavstemingen om konsitusjonelle reformer.

- Kvinner må fritt kunne utøve sin rett til ytrings- og forsamlingsfrihet på lik linje med menn, sier Hassiba Hadj Sahraoui.

Hun legger til at denne formen for seksuell trakassering, overfall og andre former for mishandling av kvinnelige demonstranter er et forsøk på å skremme dem fra å delta i det offentlige liv på samme måte som menn.

- Myndighetene har så langt ikke gjort noe for å granske disse angrepene. De som har utført angrepene har ikke blitt straffet, og dette synes å ha oppmuntret mange til å fortsette med den seksuelle trakasseringen og angrepene. Det er bare myndighetene som kan stoppe dette og en holdningsendring blant folk flest mot at kvinner blir sett på som gjenstander. Straffefriheten må stoppes, og de skyldige må straffeforfølges, sier Amnestys Hassiba Hadj Sahroui.

FAKTA:
  • Tidligere president Hosni Mubarak er dømt til livsvarig fengsel, men andre frikjennelser har utløst sinne og frustrasjon.
  • Tahrirplassen er igjen fylt av demonstranter som krever det militære styret avviklet. De protesterer mot presidentkandidat Ahmed Shafiq, som de ser som en direkte forlengelse av Mubaraks styre.
  • Kvinnene i Egypt er i stadig større grad blitt målgruppe for angrep fra gjenger av menn, uten at noen er blitt straffet.
  • Seksuell trakassering og vold mot kvinnelige demonstranter ble ofte brukt som taktikk under den tidligere president Hosni Mubaraks styre, for å skremme dem fra å delta i det offentlige rom.
  • 18 fredelige kvinnelige demonstranter ble 9. mars 2011 torturert, tvunget til å kle seg nakne og krenket av hånende soldater.
  • Tahrirplassen er igjen blitt et sted der kvinner blir utsatt for trakassering og overgrep.

AKSJON:

Les mer på amnesty.no