- Sannheten om Aserbajdsjan må fram!

Da "Sing for democacy" forsøkte å holde pressekonferanse i Baku denne uken, ble menneskerettighetsforkjemperne møtt med rop om at de var løgnere.
Publisert: 23. Mai 2012, kl. 11:51 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
Velkommen til Aserbajdsjan hvor løgnene råder, var svaret fra aktivistene.

Landet med løgnene

- Dette landet har en diktator. Og ham lider det aserbajdsjanske folket under.

Slik åpner pressekonferansen midt i Baku på dagen for den første semi-finalen i MGP. Uttalelsen kommer fra Leyla Yunus og er rettet mot president Alijev. Yunus leder organisasjonen Institute for Peace and Democracy, som fikk kontorene sine revet av myndighetene i august i fjor.

Tusenvis tvangsflyttet før MGP
Den lille kvinnen omkranset av menn, fortsetter:
- Mellom 60 og 80 tusen mennesker er tatt fra eiendommene sine uten å få skikkelig oppreisning, sier Yunus. Hun forteller at i Baku alene er 2650 hus revet.

- Ingen av domstolene som fikk sakene, ga folk en forklaring på hvorfor de ble revet. Vi mangler en reguleringsplan, en årsak til at folk blir kastet ut og skikkelig erstatning, sier Yunus.
- Men nedrevne hus er ikke vårt eneste problem. Det finnes for mange eksempler på at aktivister, journalister og studenter som blir angrepet eller fengslet.

Et par hundre mennesker har samlet seg på pressekonferansen som Sing for Democracy holder. Store deler av den internasjonale pressen er også til stede i ett av de nye og gigantiske hotellene ved Bakus strandpromenade. Utenfor er alle gater rene og pene, men innenfor forteller representanter for "Sing for democracy"-kampanjen om en skitten kamp for grunnleggende menneskerettigheter.
Samvittighetsfanger i fengsel

- Situasjonen for mennskerrettigheter er forferdelig her, sier Emin Huseynov, som leder Institute for reporterts freedom and safety (IRFS). Han refererer blant annet til de 17 samvittighetsfangene som sitter innesperret i aserbajdsjanske fengsler. Noen av dem har sultestreiket den siste uken.
Organisasjoner som jobber med menneskerettigheter og demokratiske reformer i Aserbajdsjan blir utsatt for press og trakassering. Organisasjonene blir nektet registrering, og flere har i løpet av de siste årene opplevd å bli stengt.
- Når våre politikere klarer å betale europeiske politikere for å være stille, hvordan skal vi bli hørt? fortsetter Huseynov. Han forteller at seks journalister sitter fengslet.
Kampen om sannheten

Da reiser en mann seg brått fra den andre enden av bordet, og begynner å skrike. Han kommer angivelig fra en av de myndighetsvennlige avisene:
- Alt du sier er løgn, roper han og veiver med armene.

- De som sitter fengslet er ikke journalister. Dessuten har alle som har blitt kastet ut av husene har fått oppreisning, forsetter han.

- Hvem er disse menneskene? sier Huseynov.
- Svaret er at de har blitt sendt hit av myndighetene. Dette gjorde de også for et par uker siden, fortsetter han til høylytte protester fra mennene.

- Mediene våre er ikke fri, sier Huseynov. Vi har ingen alternativer til statsvennlig tv, og ingen kritikk av myndighetene slipper gjennom.
Kveler pressefriheten

I fjor ble både BBCs aserbajdsjanske sendinger og Radio Free Europe/Radio Liberty tatt av FM-båndet i Aserbajdsjan. På den globale pressefrihetsoversikten til Reportere uten grenser, rangeres Aserbajdsjan som nr. 162 av 179 land. Tibake står en liten uavhengig trykket presse, men disse avisene har små opplagstall og er lite sirkulert utenfor hovedstaden Baku.

Pressekonferansen i Baku fortsetter inntil Huseynov nok engang blir stoppet. Mennene skriker opp, og blitzene fra internasjonal presse går av igjen.
- Hva koster det å komme på listen over samvittighetsfanger, spør han. 5000 dollar? Salen bryter ut i latter.

- Det er en utrolig påstand at noen kan betale oss i Amnesty International for å komme på listen over samvittighetsfanger, sier Amnestys kampanjeansvarlige i Aserbajdsjan, Max Tucker.
- I dag står det 17 navn på lista. Dette er fanger vi vet sitter fengslet for å ha brukt ytringsfriheten sin gjennom å ha demonstrert, skrevet noe kritisk mot myndighetene eller for å ha drevet sin uavhengige journalistiskk. Sakene deres er godt dokumentert, fortsetter Tucker.
Rettigheter over korrupsjon
Den asberbajdsjanske journalisten Shahveled Chobanoghlu griper ordet.

- Å være europeisk, betyr ikke bare å holde et dyrt MGP. Det betyr at vi også skal få leve europeiske liv, med europeiske rettigheter. Vi vil ikke at kulturen vår skal gjemmes seg bak korrupsjon lenger. Denne kampanjen vil at sannheten om Aserbajdsjan skal fram.

DETTE KAN DU GJØRE: