Våpenhandel ute av kontroll

Våpen fra Vesten havner i gale hender, fordi det ikke finnes noen mekanisme som kontrollerer videre salg av våpen. Juli kan markere slutten på den frie våpenflyten.
Publisert: 22. jun 2012, kl. 08:00 | Sist oppdatert: 22. jun 2012, kl. 10:09
300.000 mennesker drepes hvert år i områder der det ikke er krig. Håndvåpen medvirker til menneskerettighetsbrudd, meningsløse drap og tortur.
I en rapport estimerer Amnesty at rundt 60 % av verdens menneskerettighetsbrudd kan føres tilbake til bruk av håndvåpen.

Signér aksjonen: Krev en sterk våpenhandelsavtale!

Globalt er faktisk bananhandel mer regulert enn våpenhandel, tro det eller ei.

Vet ikke hvor våpnene blir av

I 2012 skal verdenssamfunnet endelig sette seg ned for å få på plass en global våpenhandelsavtale.
- Arms Trade Treaty (ATT) som skal diskuteres i juli må være en sterk avtale med konkrete restriksjoner for hvordan salg av våpen bør foregå. Altfor mange land selger våpen uten å vite hvor de ender hen til slutt, sier Andrew Feinstein, tidligere sørafrikank regjeringsmedlem og korrupsjonsjeger. Amnesty pratet med ham da han var i Oslo i forbindelse med Oslo Freedom Forum.

Ifølge Feinstein bidrar våpenhandelen i siste instans til økt konfliktnivå i områder som i utgangspunktet ikke er konfliktområder, da det forsyner gjenger og opprørsgrupper med håndvåpen

- Det har også en rekke sosioøkonomiske konsekvenser. Bruk av håndvåpen ødelegger og sinker områder som er under utvikling, sier Feinstein.

Fare for svak avtale

Faren for en svak ATT er imidlertid overhengende. Feinstein mener en lite konkret avtale i praksis vil bety det samme som å gi grønt lys til lovlig, så vel som ulovlig våpeneksportering.

- Indirekte vil den legitimere våpenhandelen, fordi verdenssamfunnet da ikke tar en bindende avtale på alvor. Det vil skade mer enn det vil gjøre nytte, sier han.

Han håper blant annet at en sterk avtale tar sikte på å fremme såkalte sluttbrukererklæringer, som skal forhindre at den som kjøper våpen selger dem videre til tredje parter i strid med folkeretten. I dag praktiseres disse erklæringene i svært liten grad.

- Dessverre har jeg små forhåpninger til avtalen. En fungerende sterk avtale vil blant annet være avhengig av at USA går med på å la overnasjonale kontrollmekanismer styre, mener Feinstein.

Flere drepes i ikke-konflikt

Omtrent en kvart million mennesker blir hvert år drept i væpnede konflikter. Men det er enda flere som blir drept med håndvåpen utenom krigsområdene, fra ofre for vanlig kriminalitet til fattige som blir skutt av paramilitære sikkerhetsvakter og demonstranter som blir likvidert av politiet.

– Derfor er et menneskerettighetsperspektiv helt grunnleggende å få inn i avtalen. Det er ingen sterk avtale før dette perspektivet kommer inn, sier politisk rådgiver i Amnesty, Gerald Folkvord.

Han mener det er bedre hvis landene ikke blir enig om en avtale i det hele tatt, enn hvis man ender opp med en svak avtale som kompromiss.

-En svak avtale vil ikke bare ha liten praktisk betydning, den vil også blokkere veien for en virkelig effektiv kontrollmekansime i lang tid fremover, sier Folkvord.