Egypt: Mursi knebler ytringsfriheten

Amnesty International advarer mot et nytt dekret utstedt av Egypts president Mohamed Mursi, som gir hæren politimyndighet.
Publisert: 15. des 2012, kl. 11:38 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:15
15. desember skal det holdes en omstridt folkeavstemning i Egypt om et nytt utkast til grunnloven. De kritiske røstene er mange, blant annet fordi arbeidet med utkastet til grunnloven ble gjort i løpet av én lang økt i grunnlovsforsamlingen 30. november. Partier fra opposisjonen og kristne kirker trakk seg fra forsamlingen i protest mot dens sammensetning og mot beslutningene som ble tatt. Opposisjonen krever nå at folkeavstemningen må avlyses eller utsettes.

Amnesty International kritiserte i forrige måned Mohamed Mursi og endringene i grunnloven, som blant annet vil gi presidenten uinnskrenket makt og føre til at hans beslutninger ikke kan prøves for domstolene.

Du kan være med på en TWITTERAKSJON for å legge press på Mursi for at rettsstatens prinsipper ivaretas. Se forslag til twittermeldinger under.

Gufs fra fortiden

Et dekret fra 9. desember gir hæren mulighet til å foreta arrestasjoner og stille sivile for militære domstoler inntil resultatet av folkeavstemningen er kjent.

Hassiba Hadj Sahraoui i Amnesty International peker på at da Mohamed Mursi vant valget i juni i år tok han over etter 17 måneder med militærstyre:
- Tatt i betraktning hærens historie fra da de satt med makten, med mer enn 120 demonstranter drept og mer enn 12 000 sivile stilt for urettferdige militærdomstoler, utgjør dette dekretet en farlig presedens.

Seks måneders varetekt

Tidligere lovforslag fra Mursi har skapt store opptøyer i Egypt de siste ukene, blant annet den nye 'loven for å beskytte revolusjonen’. Denne loven tillater påtalemyndigheten å holde folk i varetekt i inntil seks måneder uten rettssak mens etterforskning pågår. Det dreier seg som regel om presse- og medielovbrudd, organisering av demonstrasjoner og voldelig handlinger.

Titusenvis har vært ute i gatene for å protestere mot de nye lovene. Men også tilhengere av Mursi har vist sin støtte, noe som har resultert i mange sammenstøt. Minst sju er drept og mange hundre skadd.

Sist fredag var også hæren tilbake i gatene, en påminnelse om det brutale militærregimet.

Hadj Sahraoui er svært kritisk til grunnlovsutkastet.

- Slike restriktive bestemmelser har rutinemessig vært brukt for å straffe fredelig utfoldelse av ytringsfriheten, forsamlings- og organisasjonsfriheten.

- Med dette dekretet, som er en påminnelse om de utskjelte unntakslovene fra Mubaraks dager, kan folk anholdes i seks måneder basert på falske anklager, før de stilles for retten, sier Hadj Sahraoui.

Forslag til twittermeldinger:

■ .@MuhammadMorsi trampling rule of law not the way to ensure justice for victims of “25 January Revolution” #morsi #egypt
■ .@MuhammadMorsi repeal constitutional decree, restore rule of law #morsi #egypt
■ Egypt President’s new powers blank cheque for human rights violations #morsi #egypt

AI. Trefninger nær Innenriksdepartementet i Kairo 3. februar 2012

Noe av Amnesty Internationals kritikk av grunnlovsutkastet:
  • Svekker beskyttelsen av menneskerettighetene
  • Nasjonal lov stilles over internasjonal lov
  • Svekker kvinners rettigheter
  • Manglende rettigheter for barn. Ingen definisjon av at barn er de under 18 år, og manglende beskyttelse mot tidlig ekteskap og barnearbeid.
  • Restriksjoner på ytringsfrihet
  • Sivile kan stilles for militære domstoler
  • Religionsfrihet begrenses til islam, kristendom og jødedom
  • Garanterer ikke full økonomisk, kulturell og sosial frihet. Herunder manglende beskyttelse mot tvangsutkastelser.

Amnesty International uttrykker bekymring for at grunnlovsforsamlingen ikke er representativ for Egypt.

- Grunnloven må garantere rettighetene til alle egyptere, ikke bare majoriteten, sier Hadj Sahraoui.

Les mer på amnesty.no