Regjeringsforhandlingene: Amnestys krav til ny regjeringsplattform

Tydelig samfunnsansvar i norsk næringslivspolitikk, våpeneksport, voldtekt og flyktninger og asylsøkeres rettigheter er blant Amnestys innspill til den nye regjeringsplattformen.
Publisert: 25. sep 2013, kl. 10:04 | Sist oppdatert: 1. okt 2013, kl. 13:37
Amnesty International i Norge gratulerer partiene på borgerlig side med et godt valgresultat. I et brev som ble oversendt alle partilederene på borgelig side i tirsdag ber Amnesty om at menneskerettighetene vil ligge som fundament for utarbeidingen av den nye regjeringsplattformen.

- Vi forventer at menneskerettighetene står grunnstøtt i regjeringsforhandlingene, og håper den nye regjeringsplattformen vil gjenspeile en ambisjon om at Norge skal være en progressiv menneskerettighetsnasjon både utenlands og på hjemmebane, sier generalsrekretær John Peder Egenæs.
Amnesty fremmer konkrete henstillinger til den nye regjeringen innenfor temaene flyktninger, asylsøkere og irregulære migranter, voldtekt i Norge, samfunnsansvar i norsk næringsliv og norsk våpeneksport. Amnesty tar også til orde for en konsekvent og visjonær utenrikspolitikk, og at det er en klar oppslutning rundt internasjonale menneskerettighetsmekanismer.
LES AMNESTYS INNSPILL:

Flyktninger, asylsøkere og irregulære migranter
  • å sikre at Norges flyktning- og asylpolitikk er i tråd med FNs flyktningkonvensjon, anbefalingene fra FNs høykommissær for flyktninger og de grunnleggende menneskerettighetene.
  • å sikre at asylsøkere ikke sperres inne på lukkede mottak eller utsettes for andre tiltak som bare skal praktiseres overfor personer som har begått straffbare handlinger.
  • å etablere gode prosedyrer for å sikre at anvendelsen av Dublin II-avtalen og Returdirektivet ikke fører til at asylsøkere returneres til første mottakerland når det er fare for refoulment eller at deres asylsøknad ikke vil bli behandlet i samsvar med FNs flyktningkonvensjon.
  • å sikre at respekten for menneskerettighetene er eksplisitt nedfelt i enhver returavtale Norge inngår med andre land, og at norske myndigheter selv, eller ved å etablere et uavhengig monitoreringsorgan, følger opp de som returneres for å sikre at non-refoulment-prinsippet ikke brytes.
  • å øke flyktningkvoten til 2000.
  • å sørge for at mindreårige barn av irregulære migranter som har vært i Norge i fire år eller mer, og som gjennom barnehage og/eller skolegang har fått sterk tilknytning til landet, får oppholdstillatelse i Norge.
  • å sørge for at irregulære migranter får ivaretatt sin rett til helse og utdanning.

Voldtekt
  • å sørge for at forslaget om endring av straffelovens §192 blir gjennomført, for å sikre at voldtekt defineres som seksuell omgang uten samtykke, i tråd med internasjonale menneskerettighetsstandarder. Dagens voldtektsbestemmelse fører etter Amnestys erfaring til at mange voldtektsanmeldelser henlegges av politiet eller ender med frifinnelse i retten fordi verken bruk av vold, truende adferd eller bevisstløs tilstand kan bevises. Dette skjer selv når det kan bevises utover rimelig tvil at den seksuelle omgangen skjedde uten samtykke.
Næringsliv og menneskerettigheter
  • å ferdigstille arbeidet med Handlingsplanen for implementering av FNs Guiding Principles for menneskerettigheter og næringsliv innen utgangen av 2014. Samt å opprette bindende retningslinjer for bedrifters samfunnsansvar, som vil være et viktig verktøy for bedriftene for å unngå at de direkte eller indirekte bidrar til menneskerettighetsbrudd gjennom egen virksomhet. Handlingsplanen må tydeliggjøre på hvilke premisser norske selskaper skal være tilstede i høyrisikoland.
  • å sikre at de etiske retningslinjene som Oljefondet er pålagt av Stortinget faktisk etterleves.

Oppslutning om internasjonale menneskerettighetsmekanismer
  • å undertegne og ratifisere tilleggsprotokollen til Konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter slik at norske borgere får mulighet til å fremme sin sak for FNs klagemekanisme dersom deres rettigheter krenkes og de heller ikke får oppreisning og kompensasjon i det norske domstolsystemet.
Etterrettelig norsk våpeneksport
  • å konsekvent bruke kriteriene for eksport av forsvarsmateriell som Utenriksdepartementet la frem i sin siste melding om våpeneksportkontroll til Stortinget. Dette er nødvendig for å sikre at norske våpen ikke blir solgt til land som for eksempel Saudi-Arabia og andre autoritære land på den arabiske halvøy, der det er sannsynlig at de vil bli brukt til brudd på menneskerettigheter og internasjonal humanitær rett.
  • å bruke sin rolle som eier i norske selskaper for å hindre at deres datterselskaper i utlandet eksporterer forsvarsmateriell til land der det er sannsynlig at materiellet vil bli brukt til brudd på menneskerettigheter og internasjonal humanitær rett.
  • å sørge for at Norge ratifiserer FNs Våpenhandelsavtale (Arms Trade Treaty) innen slutten av 2013.
Visjonær og konsekvent utenrikspolitikk
  • å bruke Norges rolle som viktig bidragsyter av EØS-midler for å bedre situasjonen for romfolk i Sentral- og Østeuropa. Dette innebærer blant annet å motarbeide tvangsutkastelser, segregering i skoler og praksis som hindrer romfolk i å få adgang til bolig- og arbeidsmarkedet.
  • å gjøre likestilling mellom kvinner og menn til en hovedprioritet i norsk utenriks- og utviklingspolitikk, blant annet ved å gå i front for å styrke jenters og kvinners rettigheter i normative globale prosesser, og ved å styrke innsatsen for jenters og kvinners seksuelle og reproduktive helse og rettigheter.
  • å føre en direkte og uredd dialog med russiske myndigheter om den sterke negative menneskerettighetsutviklingen vi har sett de siste par årene hos vår nærmeste nabo i øst. Russiske myndigheter må respektere befolkningens grunnleggende rett til organisasjons-, forsamlings- og ytringsfrihet, og bidra med nødvendig støtte til så vel utsatte menneskerettighetsforkjempere som organiasjoner som arbeider for menneskerettigheter i Russland.

LES HELE BREVET HER:
Likelydende brev er sendt til de andre borgelige partilederne.
Les Amnestys krav til den rød-grønne regjeringen i 2009.