Lanserte med dans

Tirsdag, 19. oktober, var det tid for lansering av høstens høydepunkt, både på torget i Ski sentrum og på Universitetet i Oslo. Mødredødelighet generelt, og mer spesifikt abortloven i Nicaragua, var temaet for lanseringen.
Publisert: 21. okt 2010, kl. 12:57 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:19
Tirsdag ettermiddag: Anthony and the Johnsons' ”Hope there's someone who'll take care of me when I die...” runger utover rådhusplassen i Ski mens 20 danseelever fra Follo Folkehøgskole danser i og mellom kjoler som vaier i den kjølige høstvinden.

Kjoler og sitater skapte oppmerksomhet
Startskuddet for kampanjen mot mødredødelighet i Nicaragua var i gang, og vi og våre medpraktikanter, samt regionleder Ane, satt opp telt og hengte opp rundt 30 kjoler for å fange folks interesse på torget i Ski. De fargesprakende kjolene lyste opp det ellers grå været, og flere kom bort og var nysgjerrige. Mellom kjolene hang sitater, blant annet fra en ung jente som uttrykte sin frustrasjon over å ha blitt voldtatt og gravid og fått drømmene sine knust. De som leste dette synes det var sterkt og fint å få et nærere forhold til temaet. Mange folk var engasjerte og nysgjerrige på saken, og skrev mer enn gjerne under på kort som skal sendes til president Ortega.

Støttende varaordfører
Varaordfører i Ski, Anne-Gunn Steen Røse, stilte også opp og viste solidaritet med kvinnene. Hun signerte kampanjen, og det var tydelig at hun syntes det var et viktig tema da hun understreket hvor viktig det var at vi som har det så godt, viser en innsats for kvinner som ikke har de samme mulighetene. I tillegg var hun vitne til den flotte danseopptredenen til Follo-elevene. Les artikkel fra Østlandets blad her.

Dans for kvinner i Nicaragua
Danseelevene har jobbet med å lage en koreografi i forbindelse med mødredødelighet, og dette resulterte i et sterkt og symbolsk uttrykk for kvinners liv og livssyklus. Det var spesielt og fint å se disse unge elevene engasjere seg følelsesmessig og kunstnerisk i mødredødelighet. Takk til alle dansere, aktivister og praktikanter for at dere bidro!

Aksjon på Blindern
Kampanjen ble også lansert på Blindern, noe som også var en stor suksess. –Dette har vært en vellykket dag. Vi har fått god respons fra studentene, som tydeligvis likte at vi hadde valgt å gjøre noe annet enn bare å stå på stand, sier Stine Hesstvedt, PR-ansvarlig ved Amnesty Blindern.

–Vi hengte opp kjoler i kaffebaren ”Trygve”, noe som skulle henspille på kvinner som dør i forbindelse med abort i Nicaragua. På hver av kjolene hadde vi festet små lapper med en liten fiktiv historie om hver kvinne. Jeg tror at dette gjorde at folk fikk et mer konkret forhold til saken.

I det man gikk inn i kaffebaren rundt lunsjtider, kunne det snarere virke som om man var på Amnesty-kontoret enn i en universitetskantine. Det var imponerende å se hvilken innsats de mange medlemmene hadde lagt ned for denne helt spesielle markeringen.

Amnesty Blindern klarte å samle inn ca 400 underskrifter og flere nye medlemmer ble rekruttert til lokallaget i løpet av markeringen. –Vi har fått tilbakemelding på at vi er blitt mer synlige, det tror jeg blant annet er fordi vi gjennomfører markeringer slik som denne. Og det er alltid fint å få nye medlemmer, avslutter Stine Hesstvedt.

Signér aksjonen her!

Se også: