Kjoler i skyene

Tirsdag gikk startskuddet for høstens landsdekkende Amnesty-aksjon mot Nicaraguas totalforbud mot abort. I Trondheim fikk byens morgenfugler seg et overraskende syn på vei til jobb da byens gågate så ut som en sør-italiensk bakgård.
Publisert: 21. okt 2010, kl. 15:18 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:16
Til tross for iskaldt regn møtte våre engasjerte amnestyaktivister opp klokken 6:00 om morgenen for å sparke i gang høstens høydepunkt. Resultatet ble et Nordre kledd i kjoler.

Sterk symbolikk
Kjolene som dekorerte Trondheims gågate tirsdag morgen var et visuelt uttrykk for hvor mange nicaraguanske jenter og kvinner som dør i forbindelse med graviditet og fødsel hvert år. Slik satte vi anslag for høstens kampanje.

Etter en intensiv kjoleinnsamling med hjelp fra lokale butikker, venner og via Facebook, kunne altså aktivistene i Trondheim henge opp fargerike klessnorer i Trondheims gågater før byen våknet. Nærmere 150 kjoler ble hengt opp og preget bybildet i morgentimene.

Kjolene fjernet
Vi rakk å få mye oppmerksomhet både fra lokalmedia og forbipasserende før kjolene dessverre ble klippet ned og fjernet av Trondheim Bydrift fordi de var i veien for lokal varetransport.

Aktivistene fra UFA-gruppa på Katedralskolen og Amnestys kampanjegruppe stilte på stand i det kraftige regnet, og gjorde en kjempeinnsats med å samle inn masse underskrifter til myndighetene i Nicaragua. Og etter intensivt etterlysningsarbeid dukket heldigvis kjolene opp igjen på slutten av dagen. De vil nå doneres videre til Fretex og Brukthuset Sirkulus.

Signér aksjonen her!

Les også: