Shell - innsatsen brakte rekordmange underskrifter

Snart vil underskriftene overrekkes til ledelsen i Shell.
Publisert: 17. Feb 2010, kl. 09:10 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:58

Kjære aktivist

10. desember 2009 avsluttet vi høstens høydepunkt der vi aksjonerte mot Shells menneskerettighetsbrudd i Nigeria.

Rekordmange medlemmer har deltatt. Vi har aksjonert på 60 Shell-stasjoner i Norge og samlet inn totalt 40 000 underskrifter. Det er flere underskrifter enn vi har samlet noen gang tidligere i et høydepunkt. Tusen takk for at du var med på aksjonen!

Snart reiser vi til Nederland for å overlevere underskriftene til ledelsen i Shell. Vi reiser sammen med Amnesty-avdelinger fra hele Europa, som alle har samlet inn tusenvis av signaturer. Det store antallet underskrifter gir oss en slagkraft overfor ledelsen i Shell og dette vil forhåpentligvis få dem til å stanse overgrepene mot lokalbefolkningen i Nigerdeltaet. Vi vil fortsette å øve press overfor Shell både nasjonalt og internasjonalt.

Nå starter arbeidet med vårens høydepunkt. Det skal handle om tortur og fengsling uten lov og dom. Internasjonal lov forbyr tortur og all annen grusom, umenneskelig og nedverdigende behandling eller straff. Forbudet kan ikke fravikes, heller ikke i krig. Men siden 11. september 2001 har dette prinsippet blitt alvorlig undergravd av land som USA, Pakistan, Afghanistan og Sri Lanka. I vårens høydepunkt skal vi aksjonere for ofrene og deres pårørende. Høydepunktet vil starte andre uken etter påske. Vi håper du vil bidra til våren også!

Alle som var med på Shell-aksjon kan hente en kul t-skjorte på kontoret =)!

Vi ses!

Les mer på amnesty.no