Q&A: Amnesty og næringslivet

Amnesty International i Norge bruker hele intervallet av virkemidler i sitt arbeid for å påvirke norske selskapers policy og praksis. Her forteller vi hvordan og hvorfor.

Publisert: 24. okt 2011, kl. 15:59 | Sist oppdatert: 23. Mar 2015, kl. 10:19
Hvordan arbeider Amnesty med næringslivets samfunnsansvar?
Amnesty International i Norge har i mer enn ti år valgt å bruke hele intervallet av virkemidler i sitt arbeid for å påvirke norske selskapers policy og praksis. Det omfatter alt fra dialog og samarbeid til aksjon og konfrontasjon når dialog ikke har ført frem. I tillegg driver vi et omfattende lobbyarbeid nasjonalt og internasjonalt for å få på plass standarder som skal være gode verktøy som selskapene kan anvende for å sikre at de ivaretar sitt samfunnsansvar og respekterer menneskerettighetene.

Her hjemme var vi, sammen med flere organisasjoner, instrumentelle i at det ble opprettet etiske retningslinjer for forvaltningen av Pensjonsfond – Utland (Oljefondet), og at det ble et Etikkråd. Og at det nasjonale OECD kontaktpunktet nå er blitt lokalisert utenfor Utenriksdepartementet, og fått tilført flere ressurser i form av et styrket sekretariat og et tungt ekspertråd.

Amnesty deltar også aktivt i det internasjonale lobbyarbeidet innenfor blant annet FN og OECD for å styrke de eksisterende frivillige standardene på bedriftenes samfunnsansvar. Vårt overordnete mål er å få på plass bindende internasjonale og nasjonale standarder for bedriftenes samfunnsansvar.

Amnesty i Norge har et menneskerettighetsundervisningssamarbeid med Statoil og Hydro.

Hva kan Amnesty tilby næringslivet?
Amnesty har medarbeidere som har stor kompetanse på næringslivets samfunnsansvar, og vi driver egen etterforskning på og utgir rapporter om menneskerettighetssituasjonen i de fleste land i verden, i tillegg til etterforskning og rapportering på næringslivsrelaterte menneskerettighetsbrudd. Vi deltar på en rekke møter, seminarer og konferanser hos enkeltbedrifter eller hos næringslivssammenslutninger hvor vi har presenterer tematiske eller landspesifikke utfordringer, konkrete og realistiske scenarioer og deltar i diskusjonene om mulige gode løsninger. Har din bedrift lyst på besøk fra oss? Send en e-post til [email protected].

Hva krever Amnesty av selskaper?
Amnesty krever at selskaper ikke bryter menneskerettighetene. Vi krever at selskaper:
- har en policy på menneskerettigheter
- har opplæring av sine ansatte i selskapets egen policy
- foretar en analyse av selskapets virksomhet som kartlegger den faktiske risikoen for å bryte menneskerettighetene, og etablerer de nødvendige tiltak for å møte disse
- definerer målbare mål for selskapets arbeid med menneskerettigheter
- sørger for at respekt for menneskerettighetene er nedfelt i kontrakter med partnere og leverandører
- monitorerer og rapporterer på selskapets arbeid for sikre at respekten for menneskerettighetene ivaretas

Hvordan vurderer Amnesty dialog som virkemiddel?
Amnesty er opptatt av dialog med næringslivet og mener det er et viktig virkemiddel for å bidra til å styrke selskapers vilje og evne til å ivareta sitt samfunnsansvar. I 2000 og 2001 inngikk derfor Amnesty i Norge en menneskerettighetsundervisningsavtale med henholdsvis Statoil og Hydro.

Hva går avtalene med Statoil og Hydro ut på?
Avtalenes overordnede mål er at Amnesty skal bidra til å heve bevissthetsnivået innad i bedriftene med mål om å påvirke bedriftenes policy og praksis ute i felt. Amnesty skal være en kritisk vaktbikkje, samtidig som vi er opptatt av å kunne bidra med vår fag- og landkunnskap overfor selskapene, og være i direkte dialog med de ansatte om utfordringer og forventninger.

Samarbeidet inkluderer:
1.) Amnesty har laget en intern elektronisk opplæringspakke for de ansatte.
2.) Amnesty har deltatt i en rekke interne møter både på leder-, mellomledernivå og overfor folk som jobber ute i felt. Fokus har vært på hvordan man best kan jobbe med, beskytte og promotere menneskerettigheter i de landene man opererer.
3.) Amnesty stiller sin fag- og landekspertise til disposisjon.
4.) Amnesty har kommet med innspill til bedriftenes menneskerettighetspolicy, rapporteringssystemer og informasjonsbrosjyrer til leverandørkjeden.

Hvor mye penger får Amnesty fra Statoil og Hydro?
I 2010 mottok Amnesty 750.000 kroner fra både Statoil og Hydro.

Hvordan opprettholder Amnesty sin uavhengighet?
Amnesty har ved flere anledninger kritisert Statoil og Hydro offentlig for kritikkverdige forhold. For å sikre organisasjonens uavhengighet har vi satt følgende betingelser for samarbeidet:
1.) Midlene fra Statoil og Hydro er ikke øremerket noe spesielt prosjekt, og kan dermed brukes der Amnesty anser at de kommer til best anvendelse.
2.) Midlene fra Statoil og Hydro skal aldri utgjøre mer enn maks fire prosent av Amnestys totale årsinntekt. I avtalene ligger det en klausul om at ved grunnleggende uenighet kan partene trekke seg fra avtalen innen syv virkedager. På grunn av størrelsesordenen på det økonomiske bidraget vil en slik tilbaketrekking av midler aldri utgjøre et stort tap for Amnesty.
3.) Amnesty står fritt til å kritisere selskapene.

Har du flere spørsmål, kontakt oss på [email protected].

BEDRIFTSSAMARBEID
Intervju i AmnestyMagasinet med StatoilHydros direktør for integritet og samfunnsansvar Anders Kullerud

OLJEFONDET
Liste over ofte stilte spørsmål om Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland