Taner Kiliç, styreleder i Amnesty Tyrkia. Foto: Privat
Tyrkia:

Amnestys styreleder fengslet

Styreleder i Amnesty Tyrkia, Taner Kılıç, er arrestert og anklaget for å være medlem av Fetullah Gulen-bevegelsen. Signer aksjonen og krev at han løslates umiddelbart!
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 12. juni 2017, KL. 15:39 -
SIST OPPDATERT: 21. juni 2017, KL. 13:09
Taner Kılıç ble arrestert i sitt hjem i Izmir vest i Tyrkia tidlig på morgenen den 6. juni og satt i politiets varetekt. 22 andre advokater ble arrestert samme dag i Izmir. Den 9. juni ble han fremstilt for retten og tiltalt for å være medlem i Gülen-bevegelsen. Fetullah Gülen, som i mange år var en nær alliert av regjeringen og president Recep Tayyip Erdoğan, anklages for å være hjernen bak det mislykkede kuppforsøket 15. juli 2016.

Falske anklager
Aktor hevder at Taner Kılıç skal ha lastet ned ByLock på sin telefon. ByLock er en sikker SMS-applikasjon som myndighetene hevder blir brukt av Gülen-bevegelsen. Myndighetene har ingen andre bevis mot Taner Kılıç enn den påståtte nedlastingen av ByLock. Taner Kılıç benekter at han har brukt eller lastet ned denne SMS-applikasjonen, og han nekter også for enhver tilhørighet til Gülen-bevegelsen. Tvert imot så har Taner Kılıç vært svært kritisk til rollen Gülen-beveglsen har hatt i Tyrkia.

Menneskerettighetsforkjemper
Taner Kılıç er menneskerettighetsadvokat og har i årevis kjempet for å forsvare menneskerettighetene i Tyrkia. Han har vært styremedlem i Amnesty Tyrkia i flere perioder siden 2002, og styreleder siden 2014.

Stemples som terrorister
Arrestasjonen av Taner Kılıç er nok et eksempler på hvordan tyrkiske myndigheter strammer grepet rundt frie stemmer og kritiske røster. Den 20. juli 2016 erklærte president Erdoğan unntakstilstand i Tyrkia etter kuppforsøket mot regjeringen 15. juli. I kjølvannet av dette foregår det en heksejakt på personer myndighetene oppfatter som meningsmotstandere. Minst 47 000 personer har blitt fengslet, og over 100 000 offentlig ansatte har mistet jobben, inkludert lærere, politi, militære offiserer, doktorer, akademikere, dommere og advokater. Tyrkia er nå det landet i verden der flest journalister sitter fengslet. Mange stemples som terrorister ved at de knyttes til Gülen-bevegelsen.

Anker beslutningen om varetekstfengsling
Forsvarerne til Taner Kılıç skal anke beslutningen om varetektsfengsling. Anken legges frem innen onsdag denne uken og resultatet av anken vil sannsynligvis komme i begynnelsen av neste uke. Det er derfor svært viktig at vi legger press på tyrkiske myndigheter den nærmeste uken.

Amnesty krever at:
  • Justisministeren i Tyrkia hever alle anklager mot Taner Kılıç og umiddelbart løslater ham fra varetekt.
Dette kan du gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Fortell de du kjenner om aksjonen! Del den gjerne på Facebook og Twitter.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
  • Send gjerne epost direkte til justisministeren på følgende adresse: ozelkalem@adalet.gov.tr (Bruk samme tekst som i appellbrevet.)
  • Tvitre til justisministeren på @bybekirbozdag. Forslg til Twitter-melding: #TanerKiliç is a human rights defender, not a criminal. I demand his release @bybekirbozdag #FreeTaner!
Signaturene sendes til justisminister Bekir Bozdağ.

Del saken
Minister of Justice
Mr Bekir Bozdağ
Ministry of Justice
Adalet Bakanlığı
06659 Ankara
Turkey
E-post:
Fax:

Dear Minister,

I urge you to ensure that the charges against Chair of Amnesty International Turkey, Taner Kiliç, are dropped and he is immediately released.

Taner Kiliç is a human rights lawyer and longstanding campaigner for human rights in Turkey. He was detained on 6 June along with 22 other lawyers. He is wrongly accused of membership of the “Fethullah Gülen Terror Organization”.

The authorities have failed to provide any credible and admissible evidence of any internationally recognized crime. The detention of Taner Kılıç is therefore arbitrary. Arbitrary detention is prohibited under international law. The right not to be arbitrarily detained has been codified in Article 9 of the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), which Turkey has ratified.

Taner Kiliç is not a criminal or a terrorist; he is a longstanding defender of human rights in Turkey and must be released.

Yours sincerely,
Andre Aksjoner