Disse ti menneskerettighetsforkjemperene ble arrestert og fengslet 5. juli 2017. Foto: Amnesty International.
Tyrkia:

Stans forfølgelsen av "Istanbul 10"

De har viet sine liv til kampen for andres rettigheter. Nå er de fengslet og grunnløst anklaget for å ha støttet en terrororganisasjon. Krev at de løslates og at alle anklager droppes.
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 6. juli 2017, KL. 22:07 -
SIST OPPDATERT: 21. september 2017, KL. 16:45
På formiddagen onsdag 5. juli ble ti menneskerettighetsforkjempere arrestert på et hotell i Büyükada i Istanbul. De deltok alle på en workshop i menneskerettigheter da politiet stormet lokalene. Blant de arresterte var Amnesty Tyrkias generalsekretær, Idil Eser.

Grunnløse anklager om terrortilknytning
De ti arresterte omtales ofte som "The Istanbul 10". Alle er anklaget for å "ha hjulpet en terrororganisasjon". Dette er helt grunnløse anklager rettet mot fredelige menneskerettighetsforkjempere. Fortsatt sitter åtte fengslet. To ble løslatt mot kausjon, men alle ti er fortsatt under etterforskning og risikerer å bli tiltalt.

Også styreleder er arrestert
Arrestasjonen av "Istanbul 10" skjedde under en måned etter at styreleder i Amnesty Tyrkia, Taner Kılıç, ble arrestert og fengslet. Dessverre skjer slike angrep på menneskerettighetsforkjempere stadig oftere i Tyrkia nå, i et klima der ytrings- og forsamlingsfriheten stadig settes til side.

Menneskerettighetene er under angrep
Etter det mislykkede kuppforsøket mot regjeringen 15. juli i fjor, erklærte president Erdoğan unntakstilstand i Tyrkia. I kjølvannet av dette foregår det en heksejakt på personer myndighetene oppfatter som meningsmotstandere. Mange journalister og menneskerettighetsforkjempere har blitt arrestert. Mer enn 50 000 personer har blitt fengslet, og over 100 000 offentlig ansatte har mistet jobben, inkludert lærere, politi, militære offiserer, doktorer, akademikere, dommere og advokater. Mange stemples som terrorister.

Amnesty krever at:
  • Tyrkiske myndigheter umiddelbart og uten betingelser løslater de åtte som fortsatt er fengslet.
  • Tyrkiske myndigheter dropper alle anklager mot Idil Eser, İlknur Üstün, Günal Kurşun, Nalan Erkem, Nejat Taştan, Özlem Dalkıran, Şeyhmuz Özbekli, Veli Acu, Peter Steudtner og Ali Gharavi.
Dette kan DU gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Fortell de du kjenner om aksjonen! Del den gjerne på Facebook og Twitter.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
  • Tvitre gjerne følgende melding til tyrkiske myndigheter:

Signaturene sendes til Tyrkias justisminister, Abdulhamit Gül.
Del saken
Minister of Justice
Mr Abdulhamit Gül
Ministry of Justice
Adalet Bakanlığı
06659 Ankara
Turkey
E-post:
Fax:
Dear Minister,

I am appalled to hear about the arrest and continued detention of Amnesty Turkey's director Idil Eser, and her colleagues from Turkey and abroad; Özlem Dalkýran, Günal Kurþun, Veli Acu, Ali Gharavi, Peter Steudtner, Nalan Erkem and Ýlknur Üstün.

Together with two other colleagues, Nejat Taştan and Şeyhmus Özbekli, they were arrested in Büyükada near Istanbul on 5 July while attending a routine workshop in human rights. All ten have been charged with "assisting a terrorist organization". Eight of these Human Rights Defenders remain in prison. None of them have done anything wrong and the charges against them are grossly unjustified.

Sadly, this kind of attack on Human Rights Defenders is becoming more frequent in Turkey. The arrests came less than a month after the Chair of Amnesty Turkey, Taner Kılıç, was detained in the city of Izmir.

I urge Turkish authorities to immediately and unconditionally release all eight detainees, and drop all charges against; Idil Eser, İlknur Üstün, Günal Kurşun, Nalan Erkem, Nejat Taştan, Özlem Dalkıran, Şeyhmuz Özbekli, Veli Acu, Peter Steudtner and Ali Gharavi.

Thank you for your attention to this serious matter.

Yours Sincerely,
Andre Aksjoner