Foto: © AP Photo/Hasan Jamali
Leder for Bahrain Centre for Human Rights:

Fengslet for å kritisere regjeringen

Nabeel Rajab er fengslet for å ha oppfordret til "illegale forsamlinger" og for å ha forstyrret offentlig orden. Den virkelige grunnen er mer sannsynlig hans utrettelige arbeid for menneskerettighetene i Bahrain.

Skrevet av: Nina Langslet
PUBLISERT: 23. mai 2013, KL. 15:07 -
SIST OPPDATERT: 24. mars 2015, KL. 13:38
Nabeel Rajab er leder for to menneskerettighetsorganisasjoner i Bahrain, en av dem det mer kjente Bahrain Centre For Human Rights, som nylig mottok Raftoprisen for arbeidet sitt. Han har ledet flere demonstrasjoner mot myndighetene og kritisert regjeringen på blant annet Twitter. All protest har imidlertid vært fredelig.

Nabeel Rajab ble dømt til tre års fengsel for å ha forstyrret offentlig orden og for å ha oppfordret til "ulovlige forsamlinger" 16. august 2012.  Etter en anke ble straffen redusert til to års fengsel 11. desember 2012. Tidligere samme år ble han dømt til tre måneders fengsel for kommentarer han skrev på Twitter om landets statsminister. Denne dommen ble senere opphevet, men først etter at han hadde sonet hele dommen ferdig. Han har flere ganger vært i myndighetenes søkelys fordi han har vært involvert i menneskerettighetsarbeid og har kritisert regjeringen i Bahrain.

Nabeel Rajab ble overfalt 6. februar 2012 da han demonstrerte for løslatelse av politiske fanger i Bahrain. Under protesten ble han angrepet av opprørspoliti som slo ham i ansiktet, hodet og ryggen med køller.

Nabeel Rajab lider av alvorlige ryggplager, men får ikke tilstrekkelig medisinsk behandling for dette i fengselet.

Samvittighetsfange
Amnesty International anser Nabeel Rajab å være en samvittighetsfange, fengslet utelukkende for fredelig utøvelse av sin ytrings- og forsamlingsfrihet. Amnesty mener at de ulike dommene han har fått, er et forsøk på å avskrekke ham fra hans menneskerettighets- og aktivismearbeid.

Gjentatt trakassering
Nabeel Rajab har vært utsatt for gjentatt trakassering blant annet gjennom svertekampanjer i media. I 2010 publiserte flere aviser i landet fotografier av ham, samtidig som han ble anklaget for forbindelser med 23 politiske opposisjonelle aktivister, som alle hadde blitt arrestert våren 2011.

Politiet oppsøkte Nabeel Rajab 31. mai 2011, og beordret han umiddelbart til å rapportere til den militære påtalemyndigheten. Der ble han avhørt om intervjuer han hadde gitt utenlandske journalister og om meldinger han hadde postet på Twitter.

Amnesty krever at:
  • myndighetene i Bahrain løslater Nabeel Rajab umiddelbart og betingelsesløst
  • myndighetene i Bahrain må i mellomtiden sikre at Nabeel Rajab får tilstrekkelig medisinsk behandling
  • myndighetene i Bahrain etterforsker rapporter om at Nabeel Rajab har blitt utsatt for mishandling i varetekt
Dette kan du gjøre
  • Signér aksjonen!
  • Tweet krav om løslatelse til justisministeren i Bahrain (se forslag til tweet til høyre)
  • Spre aksjonen i sosiale media!
  • Heng opp underskriftslisten på en felles oppslagstavle!
  • Send brev til kongen i Bahrain (du finner adresse og forslag til brev under Les kravene oppe til høyre)
  • Skap oppmerksomhet om saken på nett og i media, på skolen, på jobben og/eller på gaten!
  • Fortell andre hva du har gjort i kommentarfeltet under.
Del saken
King of Bahrain, His Majesty Shaikh Hamad bin ‘Issa Al Khalifa
Shaikh Hamad bin ‘Issa Al Khalifa
Office of His Majesty the King
P.O. Box 555
Rifa’a Palace, Manama, Bahrain
Fax:
Your Majesty,

I am writing you to express my concerns regarding Nabeel Rajab. He has lead many peaceful protests against the government and is currently imprisoned in al-Jaw prison. He was put in prison after being sentenced to three months over a libel case in relation to one of his tweets.

I am urging Your Majesty to immediately and unconditionally release Nabeel Rajab, and to quash Nabeel Rajab’s conviction for libel and his prison sentence.

Amnesty International considers Nabeel Rajab to be a prisoner of conscience held solely for peacefully exercising his rights to freedom of expression, association and assembly and believes that the various trials he is facing are part of an attempt to deter him from his human rights work and his activism.

I further urge you to drop the charges against Nabeel Rajab in the other trials he faces. I urge the Bahraini government to launche an independent and impartial investigation into reports that Nabeel Rajab was beaten during a protest in February 2012.

Yours sincerely,

Andre Aksjoner