Bilde
AKSJON

Syria: Epost-aksjon mot syrias førstedame

Da britisk-fødte Asma al-Assad giftet seg med Syrias president i år 2000 håpet mange det ville føre til et liberalt og fremskrittsorientert Syria. 12 år senere er dette langt fra virkeligheten.

Publisert: 8. Mar 2012, kl. 05:58 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken
Som landets førstedame, har Asma al-Assad fremstilt seg selv som en forkjemper for barn og kvinners rettigheter i Syria.

Bli kjent med Asma al-Assad og lær mer om hennes liv i denne artikkelen.

I 2007 sponset hun Women for Peace Cycle, et sykkelritt for å promotere kvinners rettigheter. I februar 2011, kort tid før demonstrasjonene startet, ble Asma al-Assad intervjuet av magasinet Vogue i et høyst kontroversielt portrett.

Hun ble beskrevet som en "rose i ørkenen", men intervjuet inneholdt ingenting om menneskerettighetsforholdene i Syria.

Siden blodbadet startet i mars i fjor, har Asma al-Assad ikke tatt til orde for å kritisere den massive volden som begås mot sivilbefolkningen.

Det er på tide å minne Asma al-Assad om at menneskerettighetene og kvinners rettigheter er universelle, og at de må respekteres på lik linje i Syria som i resten av verden.

Bli med på aksjon!
I denne aksjonen ber vi ikke om signaturer, men at man sender appeller direkte til syrias førstedame, Asma al-Assad.

Skriv en appell eller skriv ut appellbrevet nedenfor og send det via e-post, post eller faks til:

Epost:
oppdatering fredag 02.03.2012 klokken 13:20:
Det virker som myndighetene i Syria har blokkert denne epostadressen. Inntil vi får en ny løsning oppfordrer vi dere å sende kopi til den syriske ambassaden i Sverige.

Send eposten til:

Kopier til:

Faks:

Postadresse:
Her Excellency Asma al-Assad
First Lady of the Syrian Arab Republic
Jamee' al-Rawda
Qasr al-Rawda
Damascus
Syria

Er du på Twitter og/eller Facebook? Hjelp oss da gjerne med å spre aksjonen til dine venner og bekjente. Bruk gjerne hashtag #EyesOnSyria i tillegg til lenke til denne aksjonen på Twitter.

Forslag til appellbrev:
First Lady Asma al-Assad

Your Excellency,

I am writing to you, as the First Lady of Syria, to express my solidarity and deep sympathy with the Syrian women human rights defenders and to urge you to do all within your power to ensure that Syrian women human rights defenders are able to exercise their rights to freedom of expression, assembly and association without risk of intimidation, arbitrary arrest and prosecution.

Amnesty International’s research has concluded that Syrian women human rights defenders who have been at the forefront of exposing human rights abuses within the context of the unrest in Syria have paid the price for their actions, including arbitrary detention and torture and other ill-treatment. As a result, today many women activists are effectively in hiding, while others have fled the country.

I appeal to you, as a long standing women’s rights activist on the international stage, to show leadership and to use your influence to bring an end to the ongoing violence and human rights violations committed against Syrian women rights activists and to ensure accountability and redress for these women.

Yours sincerely,

I hele mars aksjonerer vi i solidaritet med kvinner i Midtøsten og Nord-Afrika, med fire forskjellige aksjoner.

Les mer og signer de andre aksjonene også:
Jemen: Stans diskrimineringen av kvinner!

Saudi-Arabia: Kvinne pisket for å kjøre bil

Iran: advokat fengslet for å forsvare kvinneaktivister

Bli med på aksjon!

Skriv en appell eller skriv ut appellbrevet nederst til høyre og send det via e-post, post eller faks til:

Epost:
oppdatering fredag 02.03.2012 klokken 13:20:

Send eposten til:

Kopier til:

Faks:

Postadresse:
Her Excellency Asma al-Assad
First Lady of the Syrian Arab Republic
Jamee' al-Rawda
Qasr al-Rawda
Damascus
Syria

Hjelp oss også å spre aksjonen på Facebook og Twitter!
På Twitter kan du bruke hashtag #EyesOnSyria i tillegg til å lenke til denne aksjonssiden.

Your Excellency,

Yours sincerely,