Bilde
AKSJON

De forente arabiske emirater: Sett Ahmed Mansoor fri!

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som signerte for å få Ahmed Mansoor fri. Amnesty fortsetter sitt arbeid for å få ham løslatt.

Vil du gjøre mer? Da kan du hjelpe Mansoor ved å tvitre følgende:

We call for the immediate and unconditional release of UAE Human Rights Defender @Ahmed_Mansoor #FreeAhmed @HHShkMohd @MBZNews

Ahmed Mansoor er en prisbelønnet menneskerettighetsforkjemper, og en av få som fortsatt våger å uttale seg offentlig om menneskerettighetsbrudd i Emiratene. Nå har myndighetene fengslet ham etter årevis med trakassering. Krev at han løslates og beskyttes mot tortur.
Publisert: 4. sep 2017, kl. 14:27 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30

Oppdateringer i saken til Ahmed Mansoor:

Dommen opprettholdt i høyesterett

I dag bekreftet dessverre høyesterett dommen på 10 års fengsel for Ahmed Mansoor. Han holdes fortsatt fengslet på ukjent sted.

Denne reportasjoen fra Al Jazeera viser hvordan både Ahmed Mansoor og Nabeel Rajab - begge svært fremtredende menneskerettighetsforkjempere i Gulf-regionen - fikk sine fengselsstraffer opprettholdt av domstolene nyttårsaften 2018.

Dømt til 10 års fengsel

Vi har fått den nedslående nyheten at Ahmed Mansoor har blitt dømt til 10 års fengsel. I tillegg har han blitt dømt til å betale en bot på 1 million dirham (ca. 270 000 USD). Dommen sier også at han skal overvåkes i tre påfølgende år etter løslatelse. Dommen kan ankes. Det er fortsatt ikke kjent hvor Mansoor holdes fengslet.

Rettssaken er i gang

Rettssaken mot Mansoor startet etter det Amnesty vet i mars. Den 11. april fant den andre rettshøringen sted i Abu Dhabi. Amnesty kjenner ikke til de nøyaktige tiltalepunktene eller om han har advokat som representerer ham i retten.

Oppdateringer 2017

08.12.2017
Vi avslutter nå underskriftsaksjonen for Ahmed Mansoor. Amnesty har gitt uttrykk for sine krav til myndighetene i landet, og fortsetter å følge saken tett. Eventuelle utviklinger i saken vil bli oppdatert her. Tusen takk til alle som har engasjert seg for Mansoor!

19.10.2017
Det har nå gått syv måneder siden Ahmed Mansoor ble arrestert i sitt hjem og fengslet på ukjent sted. Han har fortsatt ikke fått tilgang på advokat og har kun fått lov til å treffe familien sin veldig kort ved to anledninger. Det er fortsatt ikke kjent hvor han holdes fengslet, og Amnesty er svært bekymret for sikkerheten hans.

I dag har vi sendt 15 724 signaturer til visepresident og statsminister, Sheikh Mohammed Bin Rashid al-Maktoum. Vi har sendt kopi av signaturene til De forente arabiske emiraters ambassade i Oslo. Tusen takk til alle som har signert aksjonen!

Bakgrunn

I 2015 ble Ahmed Mansoor tildelt den prestisjefulle Martin Ennals-prisen for sin modige kamp for menneskerettighetene.

Ahmed Mansoor er rådsmedlem i Human Rights Watch Midtøsten- og Nord-Afrika-avdeling, og rådsmedlem ved Gulf Centre for Human Rights.

I en offentlig uttalelse fra FNs eksperter på menneskerettigheter (28. mars 2017) fordømmes fengslingen av Ahmed Mansoor på det sterkeste.

Amnesty samarbeider med følgende organisasjoner om løslatelsen av Mansoor:

• Electronic Frontier Foundation (EFF)
  • Access Now, Frontline Defenders
  • Social Media Exchange (SMEX)
  • Security Without Borders
  • Article 19
  • Free Press Unlimited
  • Gulf Centre for Human Rights
  • Human Rights Watch.

Dette er saken:

Amnesty anser Ahmed Mansoor for å være en samvittighetsfange fengslet utelukkende for å ha brukt sin ytringsfrihet. Amnesty frykter for at han kan bli utsatt for tortur og annen misshandling i fengsel.

Arrestert og tatt med til ukjent sted

Ahmed Mansoor er en høyt respektert menneskerettighetsforkjemper og blogger. Ved midnatt 20. mars i år stormet 12 offiserer fra sikkerhetsstyrkene hjemmet hans. Huset ble ransaket. Mobiltelefoner, lapptopper og alle elektroniske apparater ble konfiskert. Mansoor ble arrestert og tatt med til ukjent sted.

Familien fikk ingen informasjon om hvor han befant seg eller hva som hadde skjedd med ham. Først etter to uker fikk de treffe ham i et overvåket møte på statsadvokatens kontor.

Holdes i isolasjon uten kontakt med familien

Etter det korte møtet med familien i april, har Mansoor blitt holdt i isolasjon, uten kontakt med advokat eller med familien. Dagen han ble arrestert meldte det offisielle nyhetsbyrådet at Ahmed Mansoor var arrestert for "cyberkriminalitet". Han var anklaget for å ha "benyttet sosiale medier til å publisere falsk informasjon og rykter som skader nasjonens omdømme" og "for å ha spredt hat og oppfordret til sekterisme".

Utsatt for trakassering over mange år

De siste årene har myndighetene i Emiratene slått ekstremt hardt ned på menneskerettighetsaktivister og demokratiforkjempere i landet. Ahmed Mansoor er nå den eneste som fortsatt våger å uttale seg offentlig om menneskerettighetsbrudd og de pågående fengslingene av fredelige aktivister. Motet hans har kostet. Mansoor har gjentatte ganger blitt trakassert, fysisk angrepet og truet på livet, både av staten og av de som støtter den. Han har også blitt frastjålet et stort pengebeløp fra sin konto, og passet hans er ulovlig konfiskert.

Spionprogram installert på mobilen hans

Mansoor har blitt overvåket av myndighetene i flere år. Datamaskinen og epostkontoene hans har blitt hacket flere ganger. For et år siden oppdaget han at det også var gjort forsøk på å hacke iPhonen hans. Det ble brukt spionprogram som kun selges til myndigheter. På denne måten ønsker myndighetene å følge med på hvor han beveger seg og hvem han snakker med. Denne hendelsen førte til at Apple kom med en sikkerhetsoppdatering i august 2016.

Internasjonalt press er viktig

Ahmed Mansoor har også tidligere vært fengslet for sitt menneskerettighetsarbeid. Den gang (2011) ble han benådet av presidenten etter stort internasjonalt press.

Kan bli utsatt for tortur

Amnesty er kjent med at myndighetene i De forente arabiske emirater systematisk utsetter aktivister og menneskerettighetsforkjempere for tvungen forsvinning, tortur og annen mishandling. Vi er derfor svært bekymret for situasjonen til Mansoor.

Amnesty krever at:

• Myndighetene løslater Ahmed Mansoor umiddelbart og uten betingelser.
  • Myndighetene sørger for at Ahmed Mansoor er beskyttet mot tortur eller annen mishandling.
  • Myndighetene sørger for at Ahmed Mansoor får umiddelbar og regelmessig tilgang til advokat etter eget ønske, til familien og til nødvendig medisinsk behandling.
  • Myndighetene må informere om hvor Ahmed Mansoor holdes fengslet, og i påvente av løslatelse flytte ham til et offentlig kjent sted for varetektsfengsling.
Signaturene sendes til visepresident og statsminister HH Sheikh Mohammed Bin Rashid al-Maktoum.

Menneskerettigheter
    Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Artikkel 5: Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Artikkel 9: Ingen må utsettes for vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning.

Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

HH Sheikh Mohammed Bin

Rashid al-Maktoum

Prime Minister’s Office

PO Box 212000

Dubai, United Arab Emirates

Twitter: @HHShkMohd

Your Highness,

I am deeply concerned for the situation of the prominent human rights defender and blogger Mr Ahmed Mansoor, who has been detained in Abu Dhabi since his arrest at his home on 20 March 2017.

Prior to his arrest, Ahmed Mansoor had worked tirelessly to advocate for human rights in the UAE and the wider region. As a result of his peaceful human rights work, he has faced repeated intimidation, harassment, physical assault, and death threats. Since at least 2011, he has been under physical and electronic surveillance.

Ahmed Mansoor was previously arrested once before in 2011 and sentenced, following an unfair trial, to three years’ imprisonment on the charge of “insulting officials”. He was released after eight months on a presidential pardon.

Ahmed Mansoor is being held in solitary confinement and has not had access to a lawyer. He has only been allowed to see his family twice after his arrest.

Amnesty International considers Ahmed Mansoor a prisoner of conscience, imprisoned solely for peacefully expressing his opinion.

I urge you to:

• Release Ahmed Mansoor immediately and unconditionally, as he is being held solely for peacefully exercising his rights to freedom of expression, including through his social media accounts;
    • Pending his release, disclose his whereabouts and ensure he is held in an official place of detention and protected from torture and other ill-treatment;
    • Ensure he is granted immediate and regular access to a lawyer of his choosing, his family, and adequate medical care

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely,