Landsmøtet 2016: Da heltene kom til Norge

Under Amnestys landsmøte i Trondheim fikk deltagerne endelig møte noen av de modige menneskene de har kjempet for å få løslatt.
Publisert: 5. nov 2016, kl. 10:54 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Tidligere dødsdømte Moses Akatugba fra Nigeria var blant gjestene under Amnestys landsmøte i Trondheim. Han ble løslatt i fjor, etter massivt internasjonalt press. Fra scenen fortalte han sin opprørerende historie om hvordan han ble arrestert som 16-åring, torturert og åtte år senere dømt til døden.

- Hvis jeg kunne be om en ting, så vil det være at det blir vedtatt en lov i Nigeria som gjør at det å utføre tortur blir en forbrytelse. Jeg kom meg gjennom det, og jeg vet hvordan det er. Jeg vet hvordan tortur kan gjøre at du tilstår ting du ikke har gjort, sa Moses.

De tidligere samvittighetsfangene og ekteparet Phyoe Phyoe Aung og James hadde tatt turen fra Myanmar for å fortelle om sin kamp for menneskerettigheter i hjemlandet.

- Vi mener det er vårt ansvar å gjøre noe. Jeg tar ansvar for meg selv og for landet mitt, sa Phyoe Phyoe.

Stadig verre kår

Temaet for årets landsmøte var menneskerettighetsforkjempere og slagordet var  "Vi kjemper for dem som kjemper for oss".

- Det blir vanskelig og vanskeligere å drive den jobben som vi ser på som en selvfølge, sa generalsekretær John Peder Egenæs i åpningstalen sin på lørdag. Han fortsatte:

-Rommet for menneskerettighetsarbeid i verden er krympende, sa han til de rundt 250 landsmøtedeltagerne.

Egenæs trakk blant annet fram situasjonen i Russland, og den forhåpentligvis midlertidige stengningen av Amnesty-kontoret i Moskva denne uken. Situasjonen er så prekær at ambisjonen til Amnesty er å bremse denne negative utviklingen, snarere enn å tro at vi kan snu den i den nærmeste framtid, sa Egenæs.

Han nevnte også Kina under talen til landsmøtet.
-  I Kina er det å være menneskerettighetsaktivist noe av den farligste jobben du kan gjøre akkurat nå.

Videre trakk Egenæs fram Saudi-Arabia, et land som i mange år har "gått under" den internasjonale radaren, mye på grunn av oljeinteresser. Men samtidig er dette en av de mest repressive statene i verden, hvor alle kjente menneskerettighetsforkjempere er sperret inne. Dessuten ble Tyrkia nevnt, et land hvor myndighetene i kjølvannet av kuppforsøket har slått ned på alt og alle som er opposisjonelle.

- Dette er bare noen få eksempler som viser en utvikling som er skremmende sterk i verden i dag. Det som kanskje er mest fortvilende fra vår posisjon, er at når Kina og Russland og endel andre land slipper unna med denne utviklingenen, så følger endel andre stater etter, sa Egenæs.

Mobiliser før stortingsvalg

Her hjemme i Norge er det Stortingsvalg til neste år. Amnesty kommer til å fortsette sin flyktningkampanje, og arbeide for å at Norge også bidrar til å ta ansvar for å hjelpe det økende antall mennesker som er på flukt.

- Valget kommer til å handle om en krise jeg mener ikke finnes. Den såkalte flyktningkrisen i Norge og Europa. Valget kommer til å handle om hvordan Norge skal unngå å kjenne konsekvensene av at flyktninger er i krise flere steder i verden, sa Egenæs. Han tok også opp retorikken i flyktningdebattene.

- Krev et anstendig språk når man snakker om flyktninger og asylsøkere, oppfordret Egenæs.

Til stor applaus fra salen understreket han følgende: Flyktninger er mennesker med de samme menneskerettighetene som vi har!

Alle kan utgjøre en forskjell

FN definerer en menneskerettighetsforkjemper som en som jobber for å beskytte og fremme menneskerettigheter. Egenæs minnet medlemmene på de er menneskerettighetsforkjempere, alle som en. Det samme sa også statssekretær Laila Bokhari (H), som holdt et innlegg om hvordan Norge globalt arbeider for å sikre menneskerettigheter, blant annet som ledende pådriver for flere viktige FN-resolusjoner om menneskerettighetsforkjempere.

- Rommet for ytringsfrihet, sivilt samfunn og menneskerettighetsforkjmpere er under sterkt press i store deler av verden, sa Bokhari.

Vær en menneskerettighetsforkjemper i hverdagen var hovedoppfordringen fra generalsekretær John Peder Egenæs.
-  Vær en forkjemper for at menneskerettighetene gjelder alle mennesker i alle livssituasjoner.

Amnestys kjære medarbeider gjennom 30 år, Knut Ørn Thorshaug, gikk bort 20. oktober i år. Landsmøtet mintes Knut med ett minutts stillhet.

LANDSMØTET 2016:
Finner sted i Trondheim helgen 4-6. november.
Her kan du lese mer om gjestene, inkludert de tidligere samvittighetsfangene Phyoe Phyoe Aung og James, og tidligere dødsdømte Moses Akatugba.

FØLG LIVESTREAM:
Amnesty streamer live på Facebook fra flere av innleggene under landsmøtet.
  • Lørdag kl. 16.05: Møte med med Phyoe Phyoe og James fra Myanmar.
  • Lørdag kl. 17.00: Møte med Amnestys sjefsetterforsker Anna Neistat.
  • Søndag kl. 09.05: Møte med tidligere dødsdømte Moses.

Les mer på amnesty.no