EU-land må granske CIA-kobling

Amnesty International krever at europeiske land må undersøke påstandene om at de har vært involvert i CIAs hemmelige fangetransporter.
Publisert: 29. Mar 2012, kl. 13:20 | Sist oppdatert: 29. Mar 2012, kl. 13:36
Amnestys uttalelse kommer i forbindelse med en kommende rapport om EUs deltaktighet i disse fangetransportene.

Rapporten, som omhandler ulovlige overføringer, forsvinninger og tortur av fanger i Europa, er nå under utarbeidelse av Europaparlamentets (EP) Committee on Civil Liberties, Justice & Home Affairs (LIBE). Den er en oppfølging av EPs gransking i 2007.

- Nye data og ny informasjon som er avdekket i løpet av de siste fem årene gjør det nødvendig for medlemslandene å gjøre noe, sier Julia Hall, Amnesty Internationals ekspert på anti-terrorisme og menneskerettigheter. Hun er Amnestys sakkyndige under en høring i forbindelse med rapporten.

Les saken: Norge må granske kobling til CIA-fengsler
Les brevet fra Salil Shetty til Jonas Gahr Støre

Må legge press

Den pågående prosessen i Europaparlamentet gir mulighet til å legge press på regjeringer som nøler med å være åpne om operasjoner som innebar sjokkerende menneskerettighetsbrudd, blant annet tortur og tvungen forsvinning.

Rapporten fra 2007 møtte sterk opposisjon i Europaparlamentet, noe som resulterte i at det ikke ble noen virkelig åpnhet omkring disse problemene i EU-landene.

En ny rapport fem år senere er en milepæl på veien til den fulle sannhet om europeisk delaktighet, mener Amnesty.

Les saken: Europas skitne hemmelighet

Innrømmelse fra Litauen

Regjeringer som angivelig har samarbeidet med CIA er forpliktet i henhold til folkeretten om å sikre at det blir gjennomført en uavhengig, upartisk, grundig og effektiv gransking.

Etter at 2007-rapporten ble publisert har regjeringen i Liauen innrømmet å ha stilt en bygning i landets hovedstad Bucuresti til rådighet for CIA-fanger. En polsk gransking av hemmelige steder har ikke ført noen vei, til tross for at man i 2009 fikk tilgang til nye opplysninger om medvirkning.

Ifølge oppslag i media skal en tidligere etterretningsoffiser i Polen ha blitt tiltalt for forhold relatert til CIA-fanger i Polen. Amnesty International følger denne situasjonen nøye.

Nekter å undersøke

Nylig frigitte opplysninger om hemmelige fangetransporter knytter Danmark og Finland til Litauen. Finland har nektet å foreta nærmere undersøkelser, og Danmarks nåværende gransking er for smal til å kunne imøtekomme menneskrettighetsstadarder.

En britisk undersøkelse ble stoppet momentant i 2011, fordi man ville avvente resultatet av en gransking av britisk medvirkning til hemmelige CIA-fangetransporter til Libya.

- Det er ingen mangel på informasjon, men det er påfallende liten politisk vilje til å få frem sannheten. Hvordan kan EU som liker å fremstille seg som en bærebjelke for menneskerettighetsstandarder og som drister seg til å fortelle andre regjeringer, spesielt de som er involvert i den arabiske våren, hvor viktig menneskerettighetene er, men som ufravikelig nekter å granske påstander om egen medvirkning til tortur og forsvinninger, sier Hall.

AMNESTY OPPFORDRER TIL FØLGENDE:
  • EU-landene må bidra fullt ut i den prosessen som foregår i Europaparlamentet, blant annet ved å dele informasjon og tillate besøk.
  • LIBE-komiteen må utarbeide en omfattende rapport som gir klar beskjed om hva regjreingen bør gjøre, og som beskriver det store gapet mellom prosessen på EU-nivå og på nasjonalt nivå.
  • Rapporten bør inneholde en EP-resolusjon som krever at medlemslandene gjennomfører en menneskerettslig gransking i forbindelse med medvirkningen i CIA-operasjonene, at ofrene for overgrepene får oppreisning, samt at man gjennomgår og endrer de systemer og den praksis som muliggjorde overgrepene.