Joss Stone synger for våpenhandelsavtale

Joss Stone relanserer sangen "Take Good Care" i støtte med Amnestys krav til en ny internasjonal våpenhandelsavtale (ATT). "Too many tears shed", synger Stone mens verdens ledere er samlet i New York for sluttforhandlingene for avtalen.
Publisert: 5. jul 2012, kl. 14:40 | Sist oppdatert: 5. jul 2012, kl. 15:13
På grunn av væpnet vold dør ett menneske i minuttet, og tusenvis blir såret hver dag.
Hardt skadet i Syria
Stone har med krigsfotografen Paul Conroy og produsenten Dave Stewart samarbeidet om en ny versjon av sangen "Take Good Care".
Musikkvideoen inneholder opptak fra Conroys siste opphold i Syria, der krigsfotografen ble hardt skadet under bombingen av Homs. Bombene drepte hans journalist-kollega, amerikanske Marie Colvin.
"Take good care. Dont push the button", synger den britiske superstjernen.
" Life's so precious when you're standing in the firing line"
Den gripende musikkvideoen viser ødeleggelsene forårsaket av våpen plassert i feil hender.
Stone peker på hvordan The Arms Trade Treaty (ATT) som nå forhandles kan være en av de viktigste lovene noensinne:
- En vellykket traktat kan bokstavelig talt redde liv, stoppe blodige konflikter og forhindre at millioner av kvinner, menn og barn blir jaget fra sine hjem, sier sangerinnen.
Full støtte fra Stone

- Vi har sett hvordan våpen i feil hender kan ha svært ødeleggende konsekvenser. Ikke bare for ofrene selv, men også for lokalsamfunnet. Det er derfor jeg fullt ut støtter Amnesty Internationals krav om en robust og effektiv ATT, med menneskerettigheter i kjernen, forklarer Joss Stone.
Historisk mulighet
Stone understreker at dette er en historisk mulighet til å sette menneskerettigheter og humanitære hensyn over økonomiske egeninteresser.
- Når du tenker på det faktum at det hvert år produseres to kuler for hver person på planeten, er det åpebart at våpenhandelen er ute av kontroll. Det har aldri vært større behov for å stramme inne reglene for våpenhandel, sier Stewart.
Bananer mer regulert
- Det er absurd at vi har internasjonale lover og regler som styrer handel med frukt og dinosaurben, men overhode ikke for handelen med våpen og tankser, sier Jeff Abamson, leder for Control Arms’ sekretariat.
- I stedet for å nedlegge forbud mot våpensalg når antallet likposer stiger, er man nå gitt en mulighet til å forhindre fremtidig nedslaktning av mennesker slik vi nå er vitne til i Syria, sier Abamson.

Kampanjen Control Arms der Amnesty Interational, Oxfam og organisasjoner fra over 125 land er med, oppfordrer verdens regjeringer om å enes om en avtale med strenge regler som kan sikre respekten for internasjonalt anerkjente menneskerettigheter og humanitære lover.

Hemmelig våpensalg

- Verden er nå vitne til hvordan hemmelig våpensalg fører til skremmende høye tap av menneskeliv. Det er nok å se på hva som skjer i Syria, Sudan og i Great Lake-distriktet i Afrika. Skal millioner av flere mennesker dø eller få livene sine ødelagt før verdens ledere våkner opp og tar grep for å kontrollere internasjonal våpenhandel, spør Brian Wood, Amnesty Internationals leder for Arms Control-kampanjen.

ATT-forhandlingene er selve lakmustesten på om verdens politiske ledere virkelig er i stand til å konfrontere virkeligheten og enes om regler som kan gjøre slutt på uansvarlige våpenoverføringer som nører opp under alvorlige menneskerettighetsovergrep, mener Amnesty.

Verdens "Big Six"-våpenleverandører

Amnesty International har satt søkelyset på hvordan verdens "Big Six"-leverandører av våpen - Kina, Frankrike, Tyskland, Russland, Storbritannia og USA – leverer store kvanta våpen til undertrykkende regjeringer over hele verden. Dette til tross for stor fare for at våpnene vil bli brukt til å begå alvorlige menneskerettighetsbrudd. Det gjelder blant annet USAs leveranser til Egypt og Bahrain, samt russiske og kinesiske våpen til Sudan.

Oxfam har nylig publisert en undersøkelse som viser hvilken virkning USAs globale salg av ammunisjon til en verdi av 4 milliarder dollar har på den fattigste befolkningen i verden, spesielt de som lever i konfliktrammede eller sårbare stater som Afghanistan og Somalia.

Møter motstand

De fleste regjeringer ønsker at man den 27. juli kan enes om en robust avtaletekst, men noen har forsøkt å gjøre avtalens regler og definisjoner svakere:
USA, Kina, Syria og Egypt har tatt til ordet for å utelukke ammunisjon. Kina vil holde håndvåpen og «gavaer» utenfor, og flere land i Midtøsten opponerer mot menneskerettighetskriteriene i avtalen.

I de neste ukene håper Amnesty at folk over hele verden øve press på sine ledere for å ha fått til en robust ATT når forhandlingene er over i slutten av juli.

JOSS STONE (f. 1987):
  • Engelsk skuespiller og soul- og R&B-sanger.
  • Ble i 2004 med i Band Aid 20, til inntekt for Sudans fattige Darfurregion.
  • Er aktuell med sangen "Take Good Care" for Amnesty.
  • Sangen kan lastes ned fra iTunes. Alle inntektene går til Amnesty.

Våpenhandelsavtalen (ATT):
  • Mellom 2.-27. juli er FNs medlemsland for første gang samles for å bli enige om en våpenhandelsavtale, Arms Trade Treaty (ATT).
  • Den uregulerte våpenhandelen gjør at sivile i større grad blir skadet og drept, siden opposisjonsgrupper enkelt kan få tak i våpen fra land som er villige til å forsyne dem.
  • En internasjonal avtale er nødvendig for å sikre en overvåking av den globale våpenhandelen.
  • Les Amnestys krav her!
  • Det finnes for tiden ingen helhetlige og lovlig bindende internasjonale regler som styrer den globale handelen med konvensjonelle våpen, og smuthullene er mange.
  • Dersom man ikke makter å enes om en omfattende våpenhandelsavtale, vil det bety at millioner av mennesker vil bli drept, såret, voldtatt og tvunget på flukt fra sine hjem.

Les mer på amnesty.no