Rundt 200 deltok i Kirkenes' aller første pride. Mange ønsket å vise solidaritet med sine russiske naboer.
Publisert: 23. sep 2017, kl. 17:08 | Sist oppdatert: 15. Mai 2019, kl. 13:17

Pride ble arrangert for første gang i Kirkenes av Fri - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold -, Den norske Helsingforskomité, Skeiv Verden og Amnesty International.

Amnestys politiske rådgiver Patricia Kaatee var overveldet over oppmøtet.

- Jeg er særlig rørt over at så mange av Kirkenes egne innbyggere deltok i priden i solidaritet med sine russiske naboer. Kjærlighet har ingen grenser, sier Kaatee.

Store forskjeller

Grense Jakobselv skiller Norge fra Russland. Men når det kommer til menneskerettighetssituasjonen, så er det et hav av forskjell.

- Tredve minutters kjøring fra Kirknes så kommer du til den russiske grensen. Går du over den, så mister du mange rettigheter, både om du er skeiv og/eller menneskerettighetsaktivist. Derfor er denne solidaritetsmarkeingen i Kirkenes i dag så viktig, og det er fantastisk å se hvordan lokalsamfunnet har stilt opp. Vi er svært fornøyde med politiets innsats for å sikre priden nødvendig beskyttelse, og vi er veldig takknemlige over at ordføreren ønsket å gå sammen med russiske og norske aktivister foran i toget, sier Kaatee.

Livsviktig solidaritet

Leder av FRI, Ingvild Endestad, hadde tårer i øynene før, under og etter paraden.

- For flere år siden startet denne drømmen og i dag ble den virkelighet. En felles norsk-russisk pride. Selv om det dessverre ikke ble på begge sider av grensen, slik vi opprinnelig hadde håpet, så er vi fantastisk fornøyde. Kjærligheten og vår bevegelse er grenseløs og i dag gikk 200 personer gjennom Kirkenes sine gater og ropte "love is love". Vi har skrevet historie, og vi har lovet hverandre å fortsette til gapet mellom oss er borte, til vi alle kan leve trygt, stolt og fritt, skriver Endestad på sin Facebook-side.

Aktivist og psykolog Valentina, som jobber for det russiske nettverket Maksimum, var også synlig rørt.

- Det er så godt å være her sammen med alle disse menneskene, og kjenne støtten, sier Valentina.

I tillegg til lørdagens parade har det i helgen blitt arrangert en rekke workshops og en offentlig debatt om LHBT-personers livssituasjon i Russland. Flere russiske aktivister deltok i pride-parade for aller første gang. Noen valgte å gå med maske i toget for å unngå å bli gjenkjent, og risikere konsekvenser når de kom hjem igjen.

- Jeg er redd for å bli kastet ut av universitet, sier en 21-åring, som hadde tatt turen fra Arkhangelsk.

Ordføreren i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen (til venstre), gikk foran i paraden sammen med FRI-leder Ingvild Endestad, Melloni Long (frivillig i russiske Maksimum) og leder for Maksimum i Murmansk, Sergej Aleksjev.

SIGNER AKSJON: