Mansur Rajih fikk menneskerettighetspris

Stavangers fribyforfatter Mansur Rajih er tildelt menneskerettighetsprisen for Nord Jæren regionen 2010. Han har fått prisen for sin utrettelige kamp for menneskerettighetene.
Publisert: 3. nov 2010, kl. 08:49 | Sist oppdatert: 23. Mai 2019, kl. 10:16
Menneskerettighetsprisen for Nord Jæren regionen er blitt utdelt hvert år siden 1999, det var i år en enstemmig jury som besluttet å tildele prisen til Mansur Rajih som var gjesteforfatter i Stavanger i perioden 1998 - 2000.

Juryens begrunnelsen for årets tildeling:
Prisvinneren er en mann som utfordrer urett. Mansur Rajih’s historie viser viktigheten av menneskerettighetene. Han har selv vært utsatt for grove menneskerettighetsbrudd. På tross av alt han har måttet gå gjennom, har han fortsatt en tro på menneske og på at urett kan bekjempes.

Han kom direkte til Stavanger da han ble løslatt etter 15 år som politisk fange i Jemen. Hans løslatelse kom etter flere år med press fra Amnesty Internasjonal, Den norske forfatterforeningen PEN og norske myndigheter.
Rajih var som student leder for Jemens studentorganisasjon og Arabiske studenters fellesorganisasjon. Han publiserte sine første dikt i 1976, flere av dem var kritiske til regjeringen. I 1983 ble han dømt til døden, etter en farse av en rettssak, for et drap selv påtalemyndighetene innrømmet han ikke kunne ha begått.

De første årene i fengsel skrev Rajih poesi, om sin kjærlighet til kona og fedrelandet. Diktene ble smuglet ut og er i dag godt kjent i Jemen og resten av den arabiske verden. Flere av hans diktsamlinger er oversatt til norsk.

Konen Afrah kjempet for sin mann. Amnesty Internasjonal tok opp saken, Mansur ble adoptert som samvittighetsfange (en person som er fengslet utelukkende for på fredelig vis å ha brukt sin ytringsfrihet). PEN klubben engasjerte seg og delegasjoner reiste til Jemen for å tale hans sak.
Mansur er i år aktuell på PEN internasjonals offisielle liste over fremtredende ytringsfrihetsforkjempere de siste 50 år.

I dag er han bosatt i Stavanger med kone og sønn. Han jobber i dag for menneskerettighetene, blant annet gjennom deltagelse på arrangementer og skolebesøk hvor han forteller sin historie og leser sine dikt.

Juryen består av:
FN sambandet;Øyvind Gjerde, Amnesty Internasjonal;Camilla Andersson, SR Bank; Bente Stokdal, Sola kommune, Arne Bådsvik og kultursjef Fred Roland.

Prisen består av 25 000 kroner og en bordskulptur av Erling Skjalgssonmonumentet. Prisen deles ut i Sola Ruinkirke, dato vil bli annonsert.

Tildelingen av menneskerettighetsprisen blir i Sola Ruinkyrkje 25 november kl.18.00
Arrangementet varer ca 1 t.
Arrangementet er åpent for alle.

Program:
Velkommen
Musikalsk innslag
Begrunnelsen for tildeling leses opp.
Ordføreren tildeler.
Mansur Rahijh leser egne tekster.
Musikals innslag.
Helge Lunde forteller om prosessen med å få Mansur Rahij ut av fengsel