Bli kjent med Amnestys regionledere: Det bruser i aktivistblodet

Kjernen i Amnesty er lokalaktivisme. I Amnesty har vi fem regionledere som jobber med akkurat dette. De legger til rette for og støtter menneskerettighetsarbeidet lokalt rundt omkring i Norge.
Publisert: 4. jul 2014, kl. 17:43 | Sist oppdatert: 10. Feb 2015, kl. 14:03
Da vi hadde regionlederne under samme tak, bestemte vi oss for å stjele noen minutter av regionledermøtet de hadde i Oslo. De har alle vært engasjert i Amnesty i flere år. Vi spurte dem om hvordan de startet i Amnesty og deres hjertesaker.

Skrev brev til samvittighetsfanger på ungdomsskolen
Tove Marie Paasche er regionleder i Midt-Norge med kontor i Trondheim. Hun forteller en historie fra ungdomsskolen: Hennes første møte med Amnesty var på Ørlandet ungdomsskole. Læreren hennes fikk elevene til å skrive brev til støtte for samvittighetsfanger Amnesty jobbet på i engelsktimene, og på den måten ble hun kjent med organisasjonen. Hun ble også mer bevist på hva hun ville gjøre i etterkant. Det var en tilfeldighet at stillingen som regionleder i Midt-Norge ble ledig ett år etter hun ble ferdigutdannet statsviter.

- Den muligheten var helt super. Her kunne jeg gjøre noe for andre, samtidig som jeg fikk bruk for utdanningen, og ikke minst hadde jeg muligheten til å påvirke, sier Tove Marie.

Blant temaer som engasjerer Tove Marie spesielt nevner hun ytringsfrihet og dødsstraff. Hun mener det er svært viktig at formidlere har en nærhet til saken de prater om. En av hjertesakene til Tove Marie var den iranske menneskerettighetsadvokaten Nasrin Sototeh, som ble løslatt i september 2013.

Startet opp en Amnesty-gruppe på videregående

Camilla Andersson fikk en brevvenn på death row, Cornelius, da hun gikk første året på videregående. De skrev flere bunker med brev. Frivillig arbeid og organisasjonsarbeid er noe Camilla liker svært godt. På videregående startet hun opp en Amnesty-gruppe. Camilla er opptatt av ytringsfrihet og nevner spesielt bloggeren fra Saudi-Arabia Raif Badawis sak som hun brenner spesielt for.

Engasjert i ytringsfrihet

Salman Rushdies sataniske vers, kontroversen boken skapte og fatwanen Ayatollah Khomeini utstedte mot Salman Rushdie, vekket region Nord-lederen Ole-Gunnars interesse for menneskerettigheter. Da fatwaen etter hvert begynte å gjelde for forleggere, og da William Nygaard, forlagsredaktør i Aschehoug ble skutt, ble interessen enda større.

- Jeg synes det var meget besynderlig at folk kunne bli dømt til døden for ting man sa, skrev eller trodde på. Først så begynte jeg å interessere meg for forbudte tekster og hvorfor poeter fikk mange års fengsel for å ha skrevet et dikt, sier Ole Gunnar som er utdannet litteraturviter.

Han har tidligere jobbet i Norske Pen og Internasjonal Pen. Under et jobbærend i Tyrkia møtte Ole Gunnar Amnestys rådgiver, Beate Ekeløve-Slydal. Da ble han nysgjerrig på Amnesty som organisasjon. I 2008 kom muligheten for å være med å starte opp og bygge et Nord-Norge kontor, hvor han i dag er regionleder.

- Noe som virkelig får hårene til å reise seg er utviklingen i Russland, som er en av våre naboland. Utviklingen vi har sett i Russland de senere årene er virkelig det som får det til å bruse i aktivistblodet, forteller han.

Vil være "hands on"

Ane Aamodt kjente Amnesty fra utsiden, hun visste hva de jobbet med, men hadde aldri vært aktiv. Hun hadde lyst på en jobb hvor hun så tydeligere resultater, og var mer "hands on" på en verden med urettferdighet. Det var arbeidsmåten og tematikken som fanget henne. Ane er opptatt av samvittighetsfanger. Hun er opptatt av de som fengsles bare for å si noe, tro noe, eller føle noe.

Ikke flau over å si at hun elsker jobben sin

Tanja Clifford har vært engasjert fra hun var liten og hun ble aktiv i Amnesty da hun flyttet til Norge for 17 år siden. Hun oppsøkte Amnesty-kontoret i Bergen og ble med i en gruppe der. Hun er nå regionleder i Amnesty region Vest. I løpet av de mange årene hun har vært i organisasjonen har hun hatt gleden av å jobbe i forskjellige felt - ikke bare som regionleder. Hun har jobbet mye med menneskerettighetsundervisning og har blant annet jobbet på Amnesty-kontoret i London med menneskerettighetsundervisning.
Tanja mener hun har skutt gullfuglen når det gjelder jobben i Amnesty.

- Jeg er ikke flau over å si at jeg elsker jobben min. For meg er Amnesty så prinsipielt at jeg hadde uansett vært opptatt av dette hvis jeg hadde jobbet et annet sted, sier hun.

Tanja har flere hjertesaker. Hun er veldig opptatt av kampanjen Stopp tortur - den gjelder dessverre alltid og overalt.
Landsmøte - en fin måte å treffe andre engasjerte
Samtlige regionledere oppfordrer alle å komme på Amnestys landsmøte som arrangeres i Bergen 24.-26.oktober. Dette er en fin arena å treffe andre engasjerte og høre inspirerende foredrag av og om menneskerettighetsaktivister. Ungdomssamlingen er en del av landsmøtet og holdes den første dagen av landsmøtet, altså fredagen. Her vil du bli kjent med andre unge aktive Amnesty-medlemmer, delta i spennende diskusjoner om menneskerettigheter, samt lære mer om Amnesty som organisasjon.

Amnesty regionale kontorer finner du i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Til kontorene er det tilknyttet ulike typer grupper: ressursgrupper, lokalgrupper, ungdomsgrupper og studentgrupper rundt om i byene i hver region. Følg med på de lokale sidene og kalenderen for å se hva som skjer i din region. Lyst til å engasjere deg lokalt i Amnesty ?
Ta kontakt med regionlederne og følg regionene på facebook:
VIL DU GJØRE MER?
Engasjer deg i ditt lokallag. Sjekk vår kalenderoversikt her