Aserbajdsjanske myndigheter strammer grepet

Menneskerettighetssituasjonen i Aserbajdsjan forverres etter Eurovision Song Contest. Det sier bloggeren og aktivisten Emin Milli.
Publisert: 24. jun 2012, kl. 08:00 | Sist oppdatert: 22. jun 2012, kl. 11:39
Den tidligere samvittighetsfangen Emin Milli ble i 2009 dømt til to og et halvt år i fengsel for ”hooliganism” etter å ha blitt overfalt av to menn. En måned tidligere hadde han publisert en satirisk og myndighetskritisk video mot politisk korrupsjon på YouTube.
Etter å ha blitt sluppet fri etter 17 måneder i fengsel, fortsatte han kampen for menneskerettigheter i Aserbajdsjan fra London. Milli var nylig i Oslo i forbindelse med Amnesty International Forum. Han spår en mørk fremtid for menneskerettighetssituasjonen i landet.

- Aserbajdsjanere ble tvangsutkastet fra husene sine allerede før Eurovision. Trakasseringen og forfølgelsen av journalister og opposisjonelle har vært hverdagskost altfor lenge. Men etter Eurovision har myndighetenes kamp mot menneskerettighetsbevegelsen fått opp farten noe enormt, sier opplyser Milli.

Bortført og slått

Tvangsutkastelser, trakassering, straffeforfølgelse, og politivold er fremdeles hverdagskost for menneskerettighetsforkjemperne i landet etter Eurovision.

Journalister blir bortført og slått, og signaler fra utenlandsk kringkasting er blokkert. Myndighetene forbyr fortsatt offentlige samlinger, og fredelige demonstranter blir systematisk angrepet og fengslet av politiet.

Menneskerettighetsorganisasjoner i landet slipper heller ikke unna jernhånden til aserbajdsjanske myndigheter. Organisasjonene blir trakassert og nedlagt, og bloggere og online-aktivister blir overfalt og fengslet.

Amnesty: - Fritt fram for menneskerettighetsforbrytelser

Imens har landets president Ilham Alijev sikret seg og sin kone livslang immunitet mot alle forhold han har gjort seg skyldig i ved makten.

Parliamentet i Baku vedtok nylig en lovendring som gir ham full immunitet, ved å gi presidenten og kona diplomatpass så lenge de lever, samt livvakter, sjåfør og halvparten av lønnen han mottar i dag som landets president.

Lovendringen gjelder også for landets tidligere presidenter. Det vil si at tidligere makthavere i eksil for menneskerettighetsforbrytelser får vende hjem og nyte livslang immunitet.

Amnesty frykter nå en bølge av straff mot aktivistene som demonstrerte under Eurovision.

- Motvilligheten til europeiske ledere mot å fordømme sjokkerende rettighetsbrudd i dette oljerike landet gir myndighetene større handlingsrom til å fullføre både hevnen etter Eurovision-demonstrasjonene og å kneble menneskerettighetsforkjempere, sier Max Tucker, Amnesty Internationals Aserbadsjan-kampanjeleder.

Forfølges for negativ publisitet

Sist uke ble den kjente aserbajdsjanske fotografen Mehman Husejnov arrestert etter å ha dokumentert demonstrasjoner og voldelige pågripelser under Eurovision.
Han ble senere løslatt mot kausjon, og risikerer nå fem år i fengsel.

- Arrestasjonen av Mehmman signaliserer starten på en allment spådd forfølgelse av dem de anser som ansvarlige for negativ publisitet, sier Tucker.

Milli mener arrestasjonen er et symbol på utsiktene for menneskerettighetssituasjonen i landet, som lenge har vært dystre.

- Myndighetene straffer oss for å være kritiske. Kritiske til at myndighetene tvangsutkaster hundrevis fra deres hjem fordi det er funnet olje på land, og til politiet som angriper og fengsler fredelige demonstranter. Vi er kritiske til at våre journalister blir bortført, slått og fengslet, og at våre menneskerettighetsorganisasjoner blir lagt ned. Denne negative trenden vil kun fortsette.

Milli: - Det eneste jeg gjør er å si nei

Aktivisten mener myndighetene vil lykkes i å kvele kampen for menneskerettigheter i landet, og spår en enda mørkere fremtid for Aserbajdsjans menneskerettighetsforkjempere og aktivister.

- De dreper oss ikke systematisk. De straffer, forfølger og trakasserer oss strategisk, inkludert de vi er glad i. Resultatet er en hel generasjon skremt fra å protestere mot myndighetenes handlinger og fra å forlange ytrings- og forsamlingsfrihet, fri presse og politisk valgfrihet, forteller Milli.

Aktivisten har selv følt myndighetenes strategi for å kvele menneskerettighetsbevegelsen i landet.

Etter Milli ble sluppet fri i fra fengsel 2010 ble han utestengt fra sin tidligere jobb som tolk fordi han var ”politisk ukorrekt”. Kona skilte seg fra ham kort tid etter, da hennes far også mistet jobben på grunn av Millis politiske aktiviteter og overbevisninger.

- Hvis noen prøver å mishandle eller trakassere deg, så protesterer du. Det eneste jeg gjør er å si nei.

FAKTA:
  • Menneskerettighetssituasjonen i Aserbajdsjan forverret seg i 2011 etter myndighetene slo hardt ned på all form for protest etter "skjønnhetskampanjen" i Baku i forberedelsen for Eurovision Song Contest.
  • Ytrings- og informasjonsfriheten i landet er fremdeles minimal. Flere enn 50 aserbajdsjanske og utenlandske journalister skal ha blitt trakassert og overfalt i 2011.
  • På tross av oppfordringer fra Aserbajdsjans internasjonale partnere til å dekriminalisere og avstå fra å bruke kriminal- og injuriesiktelser mot landets kritiske røster, ble det initiert flere rettssaker mot ansatte i media.
  • Forsamlingsfriheten har også blitt alvorlig innskrumpet i Aserbajdsjan. Myndighetene autoriserte ingen demonstrasjoner i Baku, og politiet oppløste uautoriserte demonstrasjoner raskt og ofte ved bruk av makt.
  • Myndighetene slo også hardt ned på demonstrasjoner for demokrati inspirert av den arabiske våren.
  • Samvittighetsfanger er også et kontinuerlig problem i Aserbajdsjan. Lokale menneskerettighetsaktivister talte opp til 45 politiske fanger iløpet av det første halvåret av 2011.
  • De fengslede blir i stor grad utsatt for tortur og mishandling.
  • Siden "skjønnhetskampanjen" i Baku begynte i 2009 har flere hundre blitt tvangsutkastet fra sine hjem, iblant ved bruk av makt. Tvangsutkastelser har også blitt brukt av myndighetene som mekanisme for å trakassere menneskerettighetsforkjempere.
  • Religionsfriheten i Aserbajdsjan blir kontinuerlig innskrenket av myndighetene. Myndighetene har strammet restriksjoner på alle religiøse grupper og økt antall bøter for uautorisert religiøs aktiitet. I 2010 ble kvinner bannet fra å bruke hodeskjerf, og flere tusen droppet ut av skoler og universitet. De som demonstrerte mot lovgivningen ble dømt til over to år i fengsel.
  • Menneskerettighetsforkjempere nyter stadig mindre rettigheter. Menneskerettighetsorganisasjoner blir trakassert og lagt ned av myndighetene og menneskerettighetsadvokater- og aktivister blir tiltalt og ofte fengslet.
  • Imens EU, USA og andre internasjonale og regionale insitutter og partnere kritiserte situasjonen i Aserbadsjan ble det ikke satt ned retningslinjer for konkrete menneskerettighetsforbedringer.
HVA KAN DU GJØRE?