- Dine brev ga meg friheten

- Hvis du trodde at det var utdatert å skrive brev, at det å bruke penn og papir er meningsløst i en hverdag fylt av Twitter- og Facebookoppdateringer, ber jeg deg lese og huske min historie.
Publisert: 6. Des 2011, kl. 12:53 | Sist oppdatert: 7. Des 2011, kl. 12:59
Slik begynner tidligere samvittighetsfange Birtukan Mideksa sitt takkebrev til Amnestys trofaste brevskrivere. Hun fortsetter:

Jeg heter Birtukan Mideksa og dine brev ga meg friheten.

For en tid tilbake hadde jeg ikke noe håp om frihet. Jeg var en enslig mor og tidligere leder av opposisjonspartiet i Etiopia. I 2005 ble jeg arrestert etter at mine partifeller deltok i protester som stilte spørsmål ved valgresultatet.

Sikkerhetsstyrkene svarte folkets kritikk med dødelig makt. 187 mennesker ble skutt og drept, mens 765 ble skadet.

Jeg hadde ikke begått noen kriminell handling. Jeg ble simpelthen fengslet fordi jeg hadde gitt uttrykk for mine politiske synspunkter på en fredelig måte.

Myndighetene i Etiopia trodde de kunne stilne all motstand ved å fengsle alle meningsmotstandere og gjemme dem bort for alltid.

Jeg sonet en livstidsdom i Kaliti fengsel da Amnesty Internationals medlemmer tok meg til forsvar. Da saken min ble tatt opp i Amnestys appellmaraton i 2009 tok tusenvis til orde for min frihet.

Dine brev var min beskyttelse i de månedene jeg satt i isolasjon, du var min stemme da jeg ikke hadde noen.
Dine brev holdt håpet i live i de mørkeste timene, da jeg virkelig trengte det som mest.

Takket være deg og Amnesty International, fikk jeg friheten tilbake i oktober 2010.

Jeg er så takknemlig for at brevene og aksjonen for meg nyttet. Nå ber jeg dere om å fortsette det gode arbeidet og aksjonere for andre. Jeg låner min stemme til Amnesty, jeg håper du vil gjøre det samme.

Skriv sammen med meg og bli med på årets appellmaraton!

Fredelig hilsen
Birtukan Mideksa




Saken til Birtukan Mideksa

Bli med på årets appellmaraton!


Les mer på amnesty.no