Redd liv med din penn!

Tusenvis av aktivister fra 51 land, mer enn 636.000 appellbrev på bare en måned. -Fjorårets appellmaraton reddet liv. I år skal vi redde enda flere!
Publisert: 15. nov 2011, kl. 14:43 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 11:24
I løpet av desember 2010 samlet tusenvis av aktivister over hele verden seg for å skrive appellbrev på bibliotek, skoler, hjemme hos venner eller på stand i sentrum.

Nå er det dags for årets appellmaraton. I år, på Amnesty Internationals 50-jubileum, skal vi slå alle tidligere rekorder! Vi ønsker at årets appellmaraton skal være større og mer slagkraftig enn noen gang før. For å klare det trenger vi din penn og ditt engasjement!

Bruk dine ord i desember for å lyse opp de mørkeste stedene; for å åpne fengselsdører og stoppe henrettelser. Det er en enkel handling som kan redde liv!

Her er aksjonene vi fokuserer på i år:

Indonesia: Filep Karma heiste det ulovlige flagget for papuansk uavhengighet. For det ble han banket opp med batonger og dømt til 15 års fengsel.
Les mer og bli med på aksjon

Nord-Korea: Omlag 200.000 fanger er estimert til å sitte i Nord-Koreas fangeleire, hvor tortur, mishandling og henrettelser er daglig kost.
Les mer og bli med på aksjon

Nigeria: Over 200.000 mennesker står i fare for å miste sine hjem i havneområdet av Port Harcourt. Hele familier, med kvinner, barn og eldre vil stå uten husly om myndighetene ikke stanser sin planlagte riving.
Les mer og bli med på aksjon

Kamerun: Tekstmeldinger mellom Jean-Claude Roger Mbede og en annen mann om et møte var fellende bevis da Mbede ble dømt til 3 års fengsel for homoseksualitet.
Les mer og bli med på aksjon

USA: Christi Cheramie ble dømt til fengsel på livstid uten mulighet for løslatelse da hun var bare 16 år gammel. USA er det eneste vestlige landet i verden som ikke har ratifisert FNs barnekonvensjon, og fremdeles dømmer barn til fengsel på livstid. Det yngste kjente tilfellet var en 11 år gammel gutt.
Les mer og bli med på aksjon

Russland: Rasul Kudaev har sittet i russisk varetekt i nesten fem år, anklaget for terrorisme. Mens saken mot ham stadig blir utsatt, nekter myndighetene å granske torturen han har vært utsatt for.

Forslagt til aktiviteter
  • Ta kontakt med ditt lokale bibliotek og sett opp et "Amnestyhjørne" hvor man kan sitte og skrive appellbrev, signere underskriftslister osv.
  • Inviter venner og familie til pepperkaker, gløgg og skriving av appellbrev.
  • Spør din egen lærer/skole om å få samle hele klassen/skolen en dag for å skrive appellbrev.
  • Ta med deg underskriftslister og forslag til appellbrev på jobben, og få med deg alle kollegene dine.
  • Ta kontakt med din regionleder og fortell hva du har lyst til å gjøre.

I fjorårets appellmaraton fikk vi tilsammen inn over 636.000 appeller, her ser du litt av hva disse appellene utrettet:

Kina: Kort tid etter at Amnesty sendte appellbrevene til kinesiske myndigheter, fikk samvittighetsfangen Mao Hengfeng lov til å ha besøk av sin familie for første gang på over et år. I august ble hun løslatt og er nå hjemme med sine kjære.

Gambia: Samvittighetsfangen og opposisjonspolitikeren Femi Peters ble løslatt i desember 2010 og kunne feire jul sammen med sin familie.

Mexico: Presten Alejandro Solalinde Guerra fikk to livvakter fra myndighetene etter massivt press fra aktivister. Alejandro Solalinde Guerra er i konstant fare for sitt arbeid for migranter.

Guatemala: Norma Cruz ble utsatt for drapstrusler for sitt arbeid for voldtektsofre. Vedkommende som fremsatte drapstruslene er nå dømt i en rettssak, og Norma Cruz sier hun føler seg mye tryggere etter at saken hennes fikk all den oppmerksomheten.

The Guardian: Why the pen is mightier than the sword

ARRANGEMENT I DIN REGION:
Region Nord

Amnestyaktivister i Tromsø arrangerer appellmaraton i våre lokaler i Storgata 88 2. desember fra kl. 16:00 - 20:00.
Kom innom for en Amnestyprat og signer våre appeller. Vi serverer pepperkaker og gløgg.

Region Midt
Kom innom Amnesty sine lokaler i Kjøpmanns gt 5, Trondheim torsdag 1.desember mellom kl 12.00- 18.00. Det vil bli servert pepperkaker og gløgg.

I tilleg får dere muligheten til å signere aksjoner som en del av det globale Appellmaraton.

Region Vest
Åpent hus på Raftohuset, 1. desember, fra kl 16 - 20. Hjertelig velkommen!

Region Sør:
Apent hus 2. desember, fra kl 15-19, med skriveversksted og servering av pepperkaker og gløgg.

Region Øst:
Åpent hus 8. desember fra klokken 15-18 i Amnestys lokaler i Grensen 3. Hjertelig velkommen innom for pepperkaker, gløgg, sjokolade og aksjon!