Japan: Henrettelsene fortsetter

Amnesty International fordømmer to henrettelsene utført i Japan fredag forrige uke. Dermed har Japan henrettet fem personer i år.
Publisert: 7. aug 2012, kl. 08:50 | Sist oppdatert: 7. aug 2012, kl. 10:38

De to mennene Junya Hattori (40) og Kyozo Matsumura (31) ble henrettet ved henging, i henholdsvis Tokyo og Osaka interneringssentre.

- Makoto Taki er den andre justisministeren som autoriserer henrettelser i 2012. Japans ledelse velger å gjemme seg bak opinionen i stedet for å vise lederskap og arbeide for avskaffelse av denne grusomme, umenneskelige og nedverdigende straffen, sier Roseann Rife, leder for spesialprosjekter i Amnesty International.

20 måneder uten henrettelser

I 2011 utførte ikke Japan noen henrettelser. Tidligere justisminister Toshio Ogawa autoriserte henrettelsen av tre personer den 29. mars 2012, og avbrøt dermed en 20 måneders pause i henrettelser i Japan.

- Etter ingen henrettelser i 2011, har Japan gjennom å dømme fem mennesker til dødsstraff i år tilbake i gruppen blant mindretallet av land som fortsatt bruker dødsstraff, sier Amnestys Rife.

Først dømt til livsvarig fengsel

Junya Hattori ble dømt til livsvarig fengsel av tingretten i Shizuoka, men dette ble økt til dødsstraff av lagmannsretten i Tokyo, etter anke fra den påtalte. Høyesterett opprettholdt dødsstraffen i februar 2008. Kyozo Matsumura fikk dødsdommen av Kyoto tingrett mars 2008. Matsumura trakk sin anke til høyesterett i april 2008.

Japan har ikke et automatisk appellsystem for dødsstrafftilfeller.

Justisministeren støtter dødsstraff

Den nye justisminister Makoto Taki som tiltrådte i juni i år, hadde uttalt sin støtte til opprettholdelsen av dødsstraff fordi det allerede finnes i rettsvesenet.

At en minister rettferdiggjør handlinger som krenker menneskerettigheter er uakseptabelt, mener Amnesty. Snarere er det lederes ansvar å adressere kriminalitet uten å ty til denne grusomme, umenneskelige og nedverdigende straffen.

Hemmelig henging

Henrettelser i Japan foregår ved henging og er vanligvis utført i hemmelighet og uten forhåndsvarsel til familiene. Fanger blir vanligvis bare gitt noen få timers forvarsel, mens noen ikke mottar noe varsel om deres nært forestående henrettelse.

Mer enn to tredjedeler av alle land har avskaffet dødsstraffen i lovverket og i praksis.

Av 41 land i Asia-Pacific-regionen, har 17 stater avskaffet dødsstraff for alle typer forbrytelser, 10 land har avskaffet dødsstraffen i praksis. Amnesty International er imot dødsstraff i alle tilfeller uten unntak, uavhengig av forbrytelsens art, egenskaper den påtalte har og henrettelsesmetode. Amnesty betrakter dødsstraff som en krenkelse av retten til liv og den mest grusomme, umenneskelige og nedverdigende straff et menneske kan få.

FAKTA:

• Tidligere i år publiserte Amnesty International sin årlige dødsstraff-rapport og skrev om den positive utviklingen i Japan, som ikke hadde henrettet på nesten to år. Denne positive utviklingen ble dessverre brutalt brutt i mars.
  • Den 17. juli startet Amnesty International en hastekampanje rettet mot den japanske justisministeren for å stoppe han fra å signere flere henrettelser, samt å innføre en midlertidig stans av henrettelser med sikte på full avskaffelse av dødsstraff.
  • Amnesty International sendte også et åpent brev i juni i år til spesialkomiteen for den lovgivende forsamlingen, som vurderer reformer i det japanske rettssystemet.
  • Brevet oppfordret til regjeringen til å reformere eller avskaffe Japans "daiyo kangoku"-fengselssystem, samt innføre elektroniske registreringer av hele avhørsprosessen.
  • Amnesty International mener slike reformer må til for å forhindre menneskerettighetsbrudd innenfor rettssystemet, herunder muligheten for justismord i dødsstraffsaker.
  • Under "daiyo kangoku"-systemet kan politiet anholde og avhøre mistenkte for opp til 23 dager med begrenset tilgang til en advokat. Advokater tillates ikke under avhør.
  • Amnesty International mener at dette systemet blir rutinemessig brukt til å få "tilståelser" gjennom tortur eller annen mishandling som slag, trusler og ydmykelser, søvnmangel og lange perioder med avhør uten pauser.

Les mer på amnesty.no