Nigeria: - Shell tar ikke ansvar for oljesøl

Amnesty mener Shell unnviker å ta ansvar for egne oljeutslipp i Niger-deltaet.
Publisert: 8. aug 2012, kl. 08:34 | Sist oppdatert: 20. okt 2012, kl. 14:31
Her ser du video fra oppryddingen etter oljesølet i Bodo-området i Nigerdeltaet. Eksperter har undersøkt bevis fra det siste oljeutslippet fra Shells lite vedlikeholdte rørledninger i Bodo Creek-området: Funnene viser at lekkasjen skyldes rust på rørledningene.

Årets oljelekasje fra Shell
Oljesølet ble oppdaget den 21. juni 2012 i Bodo Creek-området i Nigerdeltaet. Lekkasjen ble stoppet 30. juni. Amnesty mener Shell ser ut til å ignorere bevisene for at lekkasjen skyldes rust.
Dette er ikke første gangen Shell står ansvarlige for oljeutslipp i Nigeria. I mars i år gikk 11.000 nigerianere i Bodo-området til sak mot Shell. De ønsker erstatning for tapt livsgrunnlag på grunn av to utslipp i 2008. Ifølge en FN-rapport fra august 2011, vil man etter det forrige utslippet i Ogoniland bruke 30 år på å reparere skadene. FN kritiserte Shell, og uttalte at Nigeria trenger den største oljeopprenskningen i verden.
Les mer om Amestys siste aksjon som ber Shell om å rydde opp i oljesøl.
- Mer fokus på PR enn på lekkasjefare
- Etterforskningsprosessen av oljeutslippet i Nigerdeltaet er en fiasko. Det har vært mer investering i PR enn å konfrontere det faktum at mye av olje-infrastrukturen er gammel, dårlig vedlikeholdt og utsatt for lekkasjer - noen av dem er ødeleggende når det gjelder konsekvensene for menneskerettighetene, sier Audrey Gaughran, direktør for globale saker hos Amnesty International.
Hun mener Shell skylder på sabotasje, uten å ta ansvar.

- Uansett hvilke bevis som presenteres for Shell om oljeutslipp, gjemmer de seg hele tiden bak unnskyldningene om sabotasje og viker unna ansvaret for den massive forurensningen. Den skyldes at de mislyktes i å vedlikeholde infrastrukturen ordentlig, sørge for at den er sikker og vaske opp skikkelig etter oljeutslippene, sier Gaughran.
Rust, ikke sabotasje
Amnesty International og miljøorganisasjonen CEHRD (Center for Environment Human Rights and Development) spurte det amerikanske selskapet Accufacts, som har flere års erfaring med å undersøke oljeinfrastruktur, om å granske fotografier av ledningene på lekkasjepunktet.
Selskapet sier:
"Dette ser ut til å skyldes utvendig rust. Legg merke til det lagvise tapet av metall på utsiden av rørledningen rundt "stokken" på grunn av tap av vegg i rørledningen (tynning) forårsaket av ekstern rust. Det er et veldig vanlig mønster som vi har sett i mange andre tilfeller på andre rørledninger".
- Shell har sagt at utslippene ser ut som sabotasje og ignorer helt beviset på rust. Dette har skapt mye forvirring og sinne på lokalt nivå, sier Stevy Obodoekwe, programdirektør i CEHRD.
- Vi har sett ledningen og tatt den med til en ekspert for å ta en kikk på den og det virker ganske klart at den er utsatt for rust, sier Obodoekwe.
Uklare Shell-uttalelser
Da Amnesty International kontaktet Shells hovedkontor for å få bevis for påstandene om sabotasje i Bodo, uttalte Shell at selskapet ikke hadde hevdet at årsaken til lekkasjen var sabotasje. De sier at den felles etterforskningen ikke er avsluttet. Shell kan ikke forklare sabotasjepåstanden de ga på lokalt nivå.

Shell har hevdet at det felles etterforskningsteamet, som også har lokale medlemmer, Shell-ansatte og representanter fra politiet og den felles arbeidsgruppa, ikke klarte å avslutte etterforskningen av oljeutslippet fordi lokale ungdommer kastet stein etter dem. Vitner på stedet sier at de ikke har sett noe og at sikkerhetstjenestene var til stede under etterforskningen.

Shell skal nå ta ledningsdelen det er snakk om med til en Shell-fabrikk der tester vil bli utført, ifølge selskapet. Det lokale samfunnet, det lokale miljøet og menneskerettighetsaktivister frykter at prosessen, som gjennomkontrolleres av Shell, mangler åpenhet og befolkningen er urolige for at utfallet ikke vil bli troverdig.
Får ikke informasjon om rørledningene
Shells rørledninger er gamle og har verken blitt skikkelig vedlikeholdt eller byttet ut. Lokale folk og NGO-er rapporterer om at rørledningene i Bodo-området ikke har blitt erstattet siden 1958. Da Amnesty International ba Shell om å bekrefte alder og status på rørledningene, svarte ikke selskapet.

For ett år siden la FNs miljøprogram (UNEP) fram en rapport om virkningene av oljeforurensning i Ogoniland-regionen i Nigerdeltaet. Lite har skjedd, som det seneste oljeutslippet i Bodo viser. Blant funnene FN-organisasjonen har gjort, bekrefter UNEP at nigerianske reguleringsmyndigheter "er prisgitt oljeselskaper for å utføre områdeinspeksjoner". UNEP mener at Shell har mislyktes i å overholde egne standarder når det gjelder vedlikehold av egen infrastruktur.
Lokalbefolkningen blir mistro
- Årevis med dårlig praksis på etterforskning av oljeutslipp har gjort folk svært skeptiske til prosessen og utfallet, sier Stevyn Obodoekwe, programdirektør i CEHRD.
Shell har aldri svart på bevisene på den dårlig praksisen på etterforskningsprosessen av oljeutslippene, der situasjonen i Bodo er enda et eksempel. Utslipp kan bli linket til sabotasje når de i virkeligheten skyldes rust og Shell vet at dette har skjedd før, sier Obodoekwe.
Les John Peder Egenæs, Amnestys generalsekretær, om hvorfor Shells oljespill i Nigerias bør få Oljefondet til å se nytt på investeringene i Shell.

- Manglende åpenhet
Tusenvis av oljeutslipp har skjedd i Nigerdeltaet siden oljeindustrien startet drift i slutten av 50-årene. Rust på ledningene og utstyrsproblemer var årsaken til de fleste av oljeutslippene. I de seneste årene har sabotasje, vandalisme og oljetyveri også bidratt til forurensning. Likevel: rust og utstyrsproblemer er fortsatt essensielle problemer som ikke har vært konfrontert.

Oljeselskapene er ansvarlige for å sikre at, så langt som mulig, utstyret ikke er sårbart for sabotasje. Likevel har Shell ikke svart på spørsmål om mer informasjon om de tiltak selskapet gjør for å forhindre sabotasje og vandalisme.

3. august i år publiserte Amnesty International og CEHRD en rapport om oljeetterforskningen i Bodo i juni og juli 2012. Rapporten "Another Bodo Oil Spill, Another Flawed Oil Spill Investigation in the Niger Delta" fokuserer på manglende gjennomsiktighet i prosessen og mangel på informasjon om tilstanden eller alderen til rørledningene.

På hjemmesiden til Shell kan man lese at selskapet anser utslippene i juli som sabotasjer. Siden 2011 har Shell lagt ut etterforskningsdata om oljeutslippene på egne hjemmesider. Dette ble ønsket velkommen av Amnesty International og CEHRD. Likevel, som etterforskning fra begge organisasjoner har gjort klart, er prosessen i de lokale samfunnene problematisk, og det mangler uavhengighet og gjennomsiktighet i selve etterforskningene.

OLJEUTSLIPP I NIGER-DELTAET
  • Det er ikke første gang det skjer oljeutslipp i Nigeria. I mars i år gikk 11.000 nigerianere i Bodo-området til sak mot Shell. De ønsker erstatning for tapt livsgrunnlag på grunn av to utslipp i 2008.
  • Ifølge en FN-rapport fra august 2011 vil man etter det forrige utslippet i Ogoniland bruke 30 år på å reparere skadene. FN kritiserte Shell. Organisasjonen mente landet trengte den største oljeopprenskningen i verden.
  • Nigeria er et av verdens største oljeeksporterende land.
  • Kilde: BBC, Reuters
SHELL
  • Et av verdens tre største oljeselskaper.
  • Shell har vært involvert i Nigeria siden 1937.
  • Den totale omsetningen for selskapet var på 470,2 billioner dollar i 2011.
  • I desember 2011 kom det amerikansk-nederlandske selskapets største utslipp i Nigeria siden 1998.
  • Kilde: Reuters, Store Norske Leksikon

AMNESTY KREVER AT SHELL:
  • Foretar en omfattende opprydning av miljøødeleggelsene i Nigerdeltaet forårsaket av selskapets virksomhet, og at dette skjer i nær konsultasjon med de berørte mennesker og lokalsamfunn, og at selskapet jevnlig og offentlig rapporterer på dette.
  • Sørger for full åpenhet og tilgang på informasjon om Royal Dutch Shells virksomhet i Nigerdeltaet.
  • Foretar en menneskerettighetsvurdering av alle selskapets prosjekter i Nigerdeltaet.
  • Tillater uavhengige vurderinger av selskapets prosesser for miljøhåndtering, noe som innebærer at de faktiske operasjonsområdene inspiseres.