Ga 14.000 Shell-underskrifter til Finansdepartementet

Amnesty-aktivister demonstrerte foran Finansdepartmentet i dag, og sørget for at statssekretær Hilde Singsaas kunne ta med drøyt 14.000 underskrifter tilbake på kontoret.
Publisert: 23. Mai 2012, kl. 16:13 | Sist oppdatert: 24. Mai 2012, kl. 17:21
Underskriftene er samlet inn i forbindelse med vår aksjon rettet mot finansminister Sigbjørn Johnsen og Oljefondets investering i Shell. Amnesty krever at vår velferd ikke skal sikres ved å bidra til å ruinere andres, og utfordrer finansministeren på hvorvidt investeringen i Shell er i samsvar med Oljefondets egne etiske retningslinjer.

- Vi er utålmodige, sa generalsekretær John Peder Egenæs til statssekretær Hilde Singsaas i Finansdepartmentet.

Dårlig praksis

Shell er Oljefondets største enkeltinvestering, verdsatt til 30 milliarder kroner. Oljefondet er med dette den fjerde største eieren i selskapet. I Nigeria har Shell vært et verstingselskap i årtier. Selskapet er ansvarlig for enorme miljøødeleggelser, og for at livsgrunnlaget til befolkningen i Nigerdeltaet er ødelagt. Shell har utnyttet Nigerias svake lovsystem og manglende regulering av oljeindustrien.

De har vist en svært dårlig praksis når det gjelder å ta de nødvendige forholdsregler for å unngå forurensning, og tar ikke ansvar for å rydde opp i oljesølet sitt.

Store oljeutslipp

Amnestys etterforskning fra Nigerdeltaet dokumenterer den direkte sammenhengen mellom Shells oljeutslipp og forurensningen av jord og vann i området. I 2011 la FNs miljøprogram (UNEP) frem sin rapport fra Nigerdeltaet som bekrefter Amnestys funn og konklusjoner. I følge UNEP vil det ta 30 år å rydde opp i miljøødeleggelsene.

I Nigeria har Shell en praksis som de aldri ville utøvd i vår del av verden.

Amnesty ønsker å takke alle som har signert aksjonen, og alle som deltok under dagens demonstrasjon!