Skjuler oljeutslipp i Nigeria

Shell anklager sabotører for oljeforurensningen de selv forårsaker i Nigerdelta ved hjelp av tvilsomme rapporter og villedende tall. Det mener Amnesty og Friends of the Earth som nå har klaget selskapet inn til OECD.
Publisert: 25. Jan 2011, kl. 13:24 | Sist oppdatert: 26. Jan 2011, kl. 11:23
Shells ansvarsfraskrivelse og triksing med tall og rapporter i Nigerdelta utgjør brudd på retningslinjer for multinasjonale bedrifter fastsatt av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utviklings (OECD), ifølge klagen som Amnesty International og Friends of the Earth International overleverte i dag.

Klagen ble levert via britiske og nederlandske myndigheter til OECD og beskylder oljegiganten Shell, for brudd på reglene for ansvarlig forretningsdrift. Onsdag 26. januar vil Shell bli gransket for menneskerettslige og miljømessige ringvirkninger av selskapets aktiviteter i Nigeria.

Skylder på sabotasje
På midten av 90-tallet erkjente Shell at mye av oljeforurensingen i Nigerdeltaet skyldtes bedriftens egne forsømmelser. Nå går derimot bedriften hardt ut og anklager lokalsamfunn, kriminelle og sabotører for forurensingen. De viser blant annet til tvilsommer rapporter som antyder at 98% av oljeutslippene skyldes sabotasje.

Selv om sabotasje er en del av problemene i Nigerdeltaet, har Amnesty International og Friends of the Earth gjentatte ganger satt spørsmålstegn ved Shells bruk av slike tall, som også har vært gjenstand for sterk kritikk fra miljøverngrupper.

Ansvarsfraskrivelse
I henhold til nigeriansk lov, har ikke Shell noe erstatningsansvar for skader som oppstår når utslippene skyldes sabotasje.

- Shells tall mangler troverdighet, sier Audrey Gaughran, ansvarlig for næringslivets samfunnsansvar i Amnesty International.
– Utstrakt oljeforurensing er et alvorlig problem, forårsaket av oljeindustrien i Nigerdeltaet, men etterforskningen av oljeutslippene lider av mangel på uavhengighet.

Både Amnesty International og Friends of the Earth International har kunnet vise at i mange tilfeller har oljeindustrien betydelig påvirkningskraft for å avgjøre den offisielle årsaken til oljeutslippet.

- Vi overvåker utslippene regelmessig og våre funn motstrider ofte informasjon fra Shell, sier Nnimmo Bassey. Han er direktøren i Friends of the Earth Nigeria og styreleder av Friends of the Earth International og forteller at flere studier har plassert hovedansvaret for oljeutslippene i Nigerdeltaet hos oljeselskapene, da spesielt Shell.
- De bør ta sitt ansvar og rydde opp i sølet de har forårsaket i landet vårt, krever han.

Til tross for gjentatte henvendelser, har Shell så langt ikke brakt klarhet i hvordan de har kommet frem til tallene de bruker, og hvordan denne informasjonen er blitt innhentet. I flere saker har Shell hevdet at oljeutslippene skyldtes sabotasje, en påstand som senere har blitt stilt i tvil av etterforskning eller rettssaker.

I 2009 var Shell tvunget til å rette på villedende informasjon angående årsaken til oljeutslippene. Etter gjentatte ganger å ha hevdet at 85% av oljeutslippene i 2008 var forårsaket av sabotasje, endret de dette til at tallet var ”nærmere” 50%. Ingen av disse tallene er noensinne blitt forklart og Shell har aldri forsøkt å rette på det feilaktige inntrykket som oppstod ved deres utstrakte bruk av 85 %.

Grove menneskerettighetsbrudd
I mer enn et halvt århundre har Shells arbeider i Nigerdeltaet forårsaket tusenvis av oljeutslipp som har ført til grusomme skader på miljøet. Vann som blir brukt av lokalbefolkningen som drikkevann og til å fiske i, har blitt forurenset av olje og store jordbruksområder er blitt ødelagt.

- Misbruk av data som forårsaker oljeutslippene samt Shells og de lokale myndighetenes manglende vilje til å sikre troverdige og uavhengige utredninger fører til at lokalsamfunn blir nektet rettferdighet og kompensasjon. Dette utgjør grove brudd på menneskerettighetene, sier Amnestys Audrey Gaughran.

Amnesty Internationals generalsekretær Salil Shetty om oljeutslippene i Nigerdeltaet.

Høsten 2009 gjennomførte Amnesty en kampanje som satte fokus på oljeutslipp i Nigerdelta. Les mer på aksjonssiden Nigeria: Shell, rydd opp!

Les mer på amnesty.no