Syria: Minst 362 drept på to uker

Amnesty frykter at tre menneskerettighetsforkjempere blir torturert under fangenskap. Siden 16.april har Amnesty fått navn på 362 personer som skal være drept i Syria.
Publisert: 30. Apr 2012, kl. 12:10 | Sist oppdatert: 30. Apr 2012, kl. 14:59
Hani Zitani, Abd al-Rahman Hamada og Mansour al-Omari blir holdt fanget i byen al-Mo’damiya utenfor hovedstaden, i en base drevet av The Fourth Armouren Division. Basen er under kommando av den syriske presidentens bror, Maher al-Assad.

Tre av deres kolleger oppholdt seg sammen med dem fra 19.mars til 22.april, men ble brakt til militærretten forrige søndag. Der hevdet de at offiserer fra Fourth Armoured Division torturerte alle seks mennene i løpet av tiden de var fanget.

Arrestert i Damaskus

De seks mennene er samvittighetsfanger, anklaget for å ”ha intensjoner om å distribuere forbudte publikasjoner”. Sammen med åtte andre menn og kvinner ble de arrestert i forbindelse med sikkerhetsstyrkenes razzia mot Det syriske senteret for media og ytringsfrihet i Damaskus i februar.

- Til nå har veldig lite informasjon vært tilgjengelig om tilstanden til menneskerettighetsforkjemperne, sier Ann Harrison, nestleder for Midtøsten- og Nord-Afrika-programmet i Amnesty International.

-Gitt alvoret i disse nye anklagene, presser vi på for at fangene umiddelbart skal få tilgang til fullgod medisinsk behandling om nødvendig. Vi vil også forsikre oss om at de er beskyttet fra tortur eller annen dårlig behandling. Ettersom samvittighetsfangene er arrestert utelukkende for deres fredlige forsvar for ytringsfrihet, må de syriske myndighetene løslate dem umiddelbart og betingelsesløst, sier Harrison.

Fremdeles i fangenskap

Etter rettsprosessen på søndag, ble Bassam Al-Ahmad, Joan Fersso og Ayham Ghazoul overført til Damaskus sentralfengsel (Adra fengsel), sammen med fem kvinner som tidligere hadde blitt løslatt mot kausjon.

Trolig blir lederen for Det syriske senter for media og ytringsfrihet, Mazen Darwish og hans kollega Hussein Gharir fremdeles holdt fanget hos etterretningstjenesten, dit de først ble brakt etter razziaen i februar. Unionen av syriske journalister hevder at Darwish lider av skrantende helse.

362 drept

De seneste nyhetene om fangene i Damaskus kommer samtidig som væpnede kamper fortsetter i byer i hele Syria. Dette til tross for tilstedeværelsen til FN-observatørene, som ble utplassert som en del av 12.april-avtalen. Tidligere forrige uke sa Annans talsmann at folk som har noe som helst interaksjon med observatørstyrkene risikerer å bli ”trakassert, arrestert eller kanskje drept” av syriske sikkerhetsstyrker.

Amnesty International ser spesielt alvorlig på de siste rapportene om intensiveringen av vold i syriske byer, rett etter observatørenes besøk. Organisasjonen har motatt 362 navn som er blitt rapportert drept siden FN-observatørene begynte sitt arbeid i Syria den 16.april.

FN har bestemt å øke antall observatører til 300, men dette kan ta uker å realisere uten et felles press for å få det til å skje.

-Den siste trenden av vold skyter fart i syriske byer rett etter at FN-observatørene har dratt, understreker behovet for å sette i stand et mer robust observatørlag så raskt som mulig, sier Harrison.

- FN må handle raskt for å etablere et større nærvær av overvåkere for å forsikre om at alle aspekter av Kofi Annans plan respekteres. Hvis ikke en gruppe blir satt sammen umiddelbart, vil overgrepene og bruddene mot menneskerettighetene fortsette.

FAKTA:
  • Det syriske senteret for media og ytringsfrihet er en organisasjon som rapporterer overgrep mot journalister og pressen og unødvendige restriksjoner på ytringsfriheten. Senteret ble stengt i 2009 av syriske myndigheter, men ble gjenåpnet igjen senere uten myndighetenes godkjenning.
  • FNs sikkerhetsråd godkjente 14. april utplasseringen av en observatørstyrke for å overvåke våpenhvilen i Syria som trådte i kraft 12. april, 12.april-avtalen. Avtalen ble meklet frem av Den arabiske liga og FNs utsending Kofi Annan.
  • Likevel er 362 personer rapportert drept etter observatørenes inntog.
  • FN anslår at over 9.000 mennesker er drept i Syria siden opprøret mot president Bashar al-Assads regime brøt ut i mars i fjor.

GJØR NOE: