Illustrasjonsbilde
Nicaragua:

Voldtatt, nektet abort

Aksjonen er avsluttet.

I Nicaragua er det totalforbud mot abort. Resultatet er at kvinner ikke en gang kan ta abort når deres liv og helse er i fare. Krev at loven avskaffes!
PUBLISERT: 28. oktober 2010, KL. 18:14 -
SIST OPPDATERT: 23. mars 2015, KL. 10:54

Dette er saken
I juni 2008 innførte Nicaragua et totalforbud mot abort. Det medfører at det ikke lenger er lov å ta abort etter incest og voldtekt, eller når graviditeten truer kvinners liv eller helse.

Helsepersonell kan ikke en gang behandle gravide med livstruende sykdommer som kreft, malaria og HIV/AIDS dersom behandlingen kan skade fosteret. Den strenge lovgivninger bidrar til at jenter og kvinner som har spontanabortert kan risikere å bli mistenkt og straffet for å ha tatt abort. Samtidig knebles ytringsfriheten. De som er i mot loven tør ikke å si fra i redsel for å bli straffet.

Amnestys rapport  Listen to their voices and act. Stop the rape and sexual abuse of girls in Nicaragua viser hvordan unge jenter rammes hardest av loven. Over halvparten av de som anmelder seksuelle overgrep og voldtekt i Nicaragua er under 18 år, og en stor majoritet av de som ble gravide som følge av registrerte tilfeller av voldtekt og incest er mellom 10 og 14 år.

Amnesty krever:
Amnesty International mener totalforbudet mot abort i Nicaragua krenker jenter og kvinners rett til liv og helse. Vi krever at myndighetene i Nicaragua :

• umiddelbart avskaffer loven som forbyr alle former for abort;
  • sikrer tilgang på gratis, trygg og lovlig abort for incest- og voldtektsoffer, og kvinner hvis liv og helse er i fare som et resultat av graviditeten;
  • ivaretar ytringsfriheten til de som kritiserer loven;
  • tilbyr omfattende støtte til jenter og kvinner som har blitt berørt av loven.

Dette kan du gjøre:
Du kan bidra til å sikre jenter og kvinners rett til liv og helse i Nicaragua ved å:

• signere aksjonen
  • sende postkort
  • fortelle alle du kjenner om saken
  • hold foredrag på skolen
  • ta kontakt med ett eller flere politiske parti i din valgkrets,  og be partiet om å reise denne problemstillingen med søsterpartiet i Nicaragua
  • skape oppmerksomhet om saken på nett og i media, på skolen, på jobben og/eller på gaten
  • fortelle andre hva du har gjort i kommentarfeltet
Del saken
Daniel Ortega Saavedra
Presidente de la República
Reparto El Carmen
Costado oeste del Parque El Carmen
Managua
NICARAGUA

Fax:
Dear President Ortega,

I am writing to you to express my deep concern at the criminalization of all forms of abortion in Nicaragua. The criminalization of access to abortion services even where continuing with a pregnancy endangers a woman’s or girl’s life or health, or where the pregnancy is a result of rape, is a human rights violation.

Denying access to this type of essential medical care is putting women and girls’ lives and health in danger, and places Nicaragua among only three per cent of the world’s countries to have enacted such draconian legislation.

The criminalization of all forms of abortion is unlawful, unreasonable and unenforceable.
It is often difficult – and in some cases impossible – to prove whether a woman has suffered a miscarriage or had an induced abortion. This places the thousands of women and girls who suffer a miscarriage every year in Nicaragua, and those who care for them, at risk of being wrongfully accused of having induced an abortion. This is especially true for those from poorer backgrounds who have more limited access to legal representation.

The complete ban on abortion in all circumstances will lead to more women and girls seeking clandestine abortions, which can result in long-term health damage, loss of fertility and death.

The criminalization of all forms of abortion also ties the hands of doctors and nurses. The uncertainty and fear it has created cause delays in decision-making during obstetric complications and prevent health professionals from being able to provide life-saving medical treatment and obstetric care. While the Ministry of Health’s own Rules and Protocols for the Management of Obstetric Complications on best practice for the management of complications during pregnancy recommend termination of pregnancy in response to specific obstetric complications, any health professional who follows this guidance could now face a criminal prosecution, since the law and the Obstetric Protocols stand in direct conflict with one another.

The complete abortion ban deprives pregnant rape victims of the chance to freely decide if they wish to carry on with the pregnancy or not, without being coerced into involuntarily continuing with the pregnancy by the threat of imprisonment.

This law inevitably affects those women and girls who are reliant on public health services and living in poverty most of all, since those from more affluent backgrounds will go abroad to seek the services they require.

I urge you to take all necessary action to ensure that Articles 143, 145, 148 and 149 of the Nicaraguan Penal Code are repealed and that all necessary corrective measures are taken to ensure that safe and legal abortion services are accessible without unreasonable restrictions for women and girls whose lives or health are put at risk by continuing with a pregnancy, or whose pregnancy is the result of rape.

I also urge you to publicly support the use of the Ministry of Health’s Rules and Protocols for the Management of Obstetric Complications by health professionals, and confirm that no health professional will face criminal prosecution for following the recommendations the Obstetric Protocols contain.

Yours Sincerely,

Andre Aksjoner