Tyrkia: Fikk utvidet varetekt

Generalsekretæren i Amnesty Tyrkia og de ni andre arresterte menneskerettighetsforkjemperne har fått ny uke i varetekt.

Publisert: 11. jul 2017, kl. 15:36 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Tyrkiske myndigheter må umiddelbart og betingelesløst løslate de ti menneskerettighetsforkjemperne, sier Amnesty International. I dag ble det klart at den ukeslange varetekten ble forlenget med sju nye dager. Ifølge tyrkisk lov, kan de arresterte maks sitte 14 dager i fengsel uten tiltale. Det vil si at de enten må tiltales eller løslates innen 19. juli.

Ikke avhørt
Idil Eser, generalsekretær i Amnesty Tyrkia, er blant de ti som ble arrestert mens de deltok på et workshop for menneskerettighetsforkjempere onsdag 5. juli. Menneskerettighetsaktivistene blir grunnløst etterforsket for medlemskap i en væpnet terrororganisasjon. Politiet har ransaket hjemmene til de arresterte, men tirsdag kveld var fortsatt ingen av de arresterte avhørt.

Skriv under aksjonen for Idil Eser og de andre arresterte.

Må løslates
- Vi gjentar nå vårt dyptfølte bønn om at generalsekretæren i Amnesty Tyrkia og de andre ni menneskerettighetsforkjemperne blir løslatt umiddelbart og betingelsesløst, sier Amnesty Inernationals Europadirektør, John Dalhuisen.

- Det er virkelig absurd at de etterforskes for medlemskap i en terrororganisasjon. De skulle ikke ha tilbragt et sekund bak fengselsmurene. At de nå må inn i en ny uke med varetekt viser den hensysnløse behandlingen av de som forsøker å stå opp for menneskerettighetene i Tyrkia.

Solidaritet for alltid
Fra Vatan politistasjon, hvor hun holdes fengslet, sier Idil Eser: - Vi fortjener å leve i en vakker verden i fred. Å være del av kampen for rettigheter er en god følelse. Solidaritet for alltid.

Skriv under aksjonen for styreldere i Amnesty Tyrkia, Taner Kılıç.

Amnesty og fire andre organisasjoner har skrevet et åpent brev til tyrkiske myndigheter i protest mot fengslingen av de ti menneskerettighetsforkjemperne.

Les brevet her

De ti arresterte menneskerettighetforkjemperne representerer store deler av det tyrkiske menneskerettighetsmiljøet.

Ifølge tyrkisk lov kan myndighetene kun holde personer varetektsfengslet i to ganger sju dager, altså tilsammen fjorten dager. Etter dette, må det tas ut tiltale eller de arresterte må løslates.

De arresterte er:
Idil Eser (Amnesty International)
İlknur Üstün (Women's Coalition)
Günal Kurşun (Human Rights Agenda Association)
Nalan Erkem (Citizens Assembly)
Nejat Taştan (Equal Rights Watch Association)
Özlem Dalkıran (Citizens’ Assembly)
Şeyhmuz Özbekli (advokat)
Veli Acu (Human Rights Agenda Association)
Peter Steudtner (kursholder)
Ali Gharavi (kursholder)