Møt Mohamedou Slahi!

Mohamedou Ould Slahi har sittet uten lov og dom på Guantánamo i 14 år. I oktober ble han endelig løslatt. 30.mai får du mulighet til å høre han fortelle sin historie over direktesendt videosamtale fra Mauritania.
Publisert: 8. Mai 2017, kl. 10:18 | Sist oppdatert: 29. Mai 2017, kl. 14:24
Da Mohamedou satt fengslet skrev han boka Dagbok fra Guantánamo. Den ble raskt en bestselger. Forfatter Larry Siems, som redigerte boka og ga den ut på vegne av Mohamedou, kommer til Oslo for å være med på arrangementet som finner sted på vårt hovedkontor i Oslo tirsdag 30. mai kl 18:00 til 21:00.

Ønske om personlig oppmøte
Mange av Amnestys aktivister har jobbet mye med Mohamedous sak, og vi har derfor forsøkt å få Mohamedou på besøk til Oslo. Grunnet mangel på identitetsbekreftende dokumentasjon har dette dessverre vist seg å være vanskelig. Mohamedou vil isteden stille opp via Skype.

Direkte fra kilden
Det blir et spennende møte hvor du kan høre direkte fra kilden hvordan det har vært å sitte i den beryktede fangeleiren, som har fått mye oppmerksomhet på grunn av utbredt bruk av tortur og annen mishandling av innsatte. Larry Siems har hatt mye kontakt med Mohamedou både mens han var innsatt og etter hans løslatelse. Les mer om Mohamedous sak her.

Årets sommerkampanje
Etter samtalen med Mohamedou vil det bli en kort presentasjon av Amnestys sommerkampanje, #TiTusenBilder. Målet med kampanjen er å samle 10.000 bilder av mennesker som støtter Amnestys krav om at Norge skal relokalisere 10 000 asylsøkere fra Hellas og Italia. Bildene vil overleveres til Norges statsminister etter stortingsvalget 2017. Kampanjen kan du lese mer om her. Hvordan skal vi nå målet om 10.000 bilder? Her ønsker vi innspill fra dere som er aktivister!

Praktisk informasjon
Det vil bli enkel matservering underveis i arrangementet. Påmelding kreves, og påmeldingsfrist er fredag 26. mai. Amnesty dekker billigste mulig reisevei for medlemmer som deltar, mot ferdig utfylt reiseregning og kvittering.

Merk deg at det bare er medlemmer i Amnesty som får refundert reiseutgifter.

Dato: Tirsdag 30. mai
Tid: 18:00 – 21:00