Russland svikter det syriske folk

Russlands løfte om å stanse nye våpenavtaler de har med Syria er tomme ord, mener Amnesty International.
Publisert: 10. jul 2012, kl. 11:13 | Sist oppdatert: 10. jul 2012, kl. 13:48

- Hvis uttalelsene fra russiske myndigheter er sanne, er dette et svakt løfte. Det holder ikke å stanse nye avtaler hvis eksisterende avtaler blir overholdt, sier Ann Harrison fra Amnesty Internaitonals Midt-østen og Nord-Afrika program.

- Russland må umiddelbart stanse all våpenhandel, inkludert bistand, til den syriske regjeringen.

Våpen kommer utenifra

Mens Russland fortsetter å forhindre internasjonal innsats for en effektiv løsning på den alvorlige situajonen, må det syriske folket lide under blodig undertrykkelse og overgrep. Mange av våpnene som tidligere har vært forsynt av Russland og andre land blir brukt i voldelige aksjoner mot befolkningen.

Amnesty har tidligere krevd en umiddelbar våpenembargo med sikte på å stanse all våpenforsyning til det syriske styret.

Skriv under: Be Putin stanse våpensalg til Syria!

Det har også blitt krevd at Sikkerhetsrådet henviser saken til den internasjonale straffedomstolen (ICC), og at det påføres sanskjoner mot president Bashar al-Assad og hans nærmeste.

Internasjonal våpenavtale avgjørende

Uttalelsene kom mens FNs medlemsland denne måneden er samlet for første gang i New York for å nå en internasjonal våpenhandelsavtale. Russland har tidligere gjort det klart at de ønsker å hindre at avtalen inneholder menneskerettighetsstandarder som kan forhindre fremtidige overgrep.

Amnesty International vil at forhandlingene resulterer i en «gylden regel» for våpenhandel.

Denne regelen vil kreve at alle stater som eksporterer våpen først må gjennomføre en velinformert risikovurdering for å sikre at våpnene ikke vil bli brukt til å begå alvorlige krenkelser av menneskerettighetene. Hvis det er en risiko for slike brudd, må ikke overføringen finne sted.

Økende overgrep i Syria

Russlands tomme ord om å stanse nye våpenforsyninger til Syria kommer i etterkant av et økende antall rapporter om overgrep utført av den væpnede opposisjonen i Syria. Amnesty International ber myndigheter som vurderer å forsyne våpen til opposisjonsstyrker om å ummiddelbart følge den «gyldne regelen».

- Tiden for tomme ord og ingen handling i Syria har for lengst passert, med i overkant av 12.000 omkomne på over 16 måneder med protester og konflikt, sier Harrison.

Amnesty International krever også et ressurssterkt mandat som kan overvåke opprettholdelsen av menneskerettigheter i Syria. Det bør være observatører tilstede som kan etterforske og offentliggjøre forbrytelser mot menneskeheten begått av alle involverte parter.

SIGNÉR AMNESTYS AKSJON FOR Å STANSE RUSSISKE VÅPENFORSYNINGER TIL SYRIA!

FAKTA:

• Over 12.000 mennesker har mistet livet de siste 16 måndene med protester, uro og konflikt i Syria.
  • Mesteparten av menneskerettighetsbruddene har ifølge Amnesty Internationals rapporter vært begått av Assad-styrets væpnede styrker.
  • Amnesty International har i det siste observert et økende antall alvorlige menneskerettighetsbrudd begått av medlemmer av væpnede opposisjonsgrupper, som "Free Syrian Army".
  • Russland har som et av de fem medlemmene med vetorett i FNs Sikkerhetsråd hindret FN eller den internasjonale straffedomstolen i å få handlet effektivt for en løsning på situasjonen i Syria.

Les mer på amnesty.no