Brenner for Amnesty sin fattigdomskampanje

Ressursgruppen til Region Øst ønsker å gjøre Amnesty sitt arbeid enda mer synlig ved hjelp av høstens kampanje.  
Publisert: 26. okt 2009, kl. 12:53 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:19
- Jeg er engasjert i problematikken rundt økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, sier Bjørnar Sverdrup-Thygeson (25) som holder på med en bachelor i Internasjonale studier.
- Via et ferskt engasjement i Amnestys sitt foredragskorps endte jeg også i ressursgruppa for fattigdomskampanjen. - Nå ser jeg frem til å kunne bidra med å skape oppmerksomhet og jubalong rundt Demand Dignity-kampanjen, og dermed få satt søkelys på situasjonen til "folk flest" - den milliarden mennesker som stadig må balansere på kanten av eksistensminimum.
Gøy og kreativitet
Region øst etablerte før sommeren en ressursgruppe for fattigdomskampanjen. Ressursgruppen skulle samarbeide med regionleder Ane Aamodt i å skape en enda mer slagkraftig region. 20 engasjerte amnesty-medlemmer meldte seg til tjeneste.
- Fremfor alt har vi det fryktelig gøy, sier medlem Hanne-Guro Aabelvik.
- Det er utrolig mange gode ideer som kommer frem når man jobber sammen om en kampanje. Jeg fikk lyst til å være med fordi jeg har jobbet mye på egenhånd med brevskriving osv. Nå hadde jeg lyst til å bli kjent med andre aktive her omkring!, fortsetter hun.
Synlig kampanje i hele regionen
Det planlegges å bruke virkemidler som dans og teater for å sette fokus på tema som bedrifters samfunnsansvar, blant annet flash mob.
- En flash mob er en gruppe mennesker som plutselig samles på et offentlig sted, der de sammen utfører en uvanlig og ofte morsom handling, for deretter å spre seg igjen, forteller Cecilia Lundgren og Sahar Muteie.
- I Fattigdomskampanjen er dette en av aksjonsformene man kan bruke for å vekke oppmerksomhet rundt Shells brudd på menneskerettigheter i Nigeria, forteller de. Du kan være med på å diskutere ideer planlegge flash mobs med oss bla. på Facebook.


Les mer på amnesty.no