Årsrapport 2010: Høstens kampanjehøydepunkt

Høstens kampanjehøydepunkt i fjor ble noe mindre enn planlagt, fordi ressurser måtte omprioriteres da Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris.
Publisert: 4. Mar 2011, kl. 14:39 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 15:31
Målet med høstens kampanjehøydepunkt var å videreutvikle Amnestys aksjonsarbeidet, ved å relansere aksjonssidene på www.amnesty.no og skape oppmerksomhet rundt gateaktivismen vår. Tematisk fokuserte vi på to Demand Dignity-aksjoner: totalforbudet mot abort i Nicaragua og slumbeboeres rettigheter i Kenya.

I hver region har det blitt gjennomført mange aksjoner og arrangementer. Det er et bredt spekter i arrangementene fra konserter til foredrag, stunts og kunstutstillinger. For eksempel hadde vi et samarbeid med Jærmuseet om et spill om milleniumsmålene, der vi holdt ni fulle dager med foredrag for skoleungdom. Et annet eksempel er at det flere steder ble det bygd pepperkakeslumbyer, for eksempel på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Aksjonene og arrangementene har fått god oppmerksomhet lokalt og har ført til mange signaturer. I tillegg arbeidet grupper og aktivister opp mot LO og Arbeiderpartiet for å få de med i kampen mot totaltforbudet mot abort. I løpet av kampanjehøydepunktet fikk vi besøk fra nicaraguanske Argentina Espinoza, daglig leder for kvinnesenteret Ixchen, en kvinneorganisasjon som har jobbet i 25 år for å fremme og forsvare jenters og kvinners rettigheter.

På nett var den største suksessen et rekordstort engasjement rundt Nicaragua-aksjonen. Det ble samlet inn 71.857 signaturer på SMS- og nett, og hele 1.597 har kommentert aksjonen. Vi kan takke privatpersonen Lene-Mari Ekornsæter for dette rekordhøye engasjementet. Hun opprettet et Facebookevent, som førte mange inn til www.amnesty.no for å signere aksjonen. Engasjementet rundt denne saken i Norge har vakt oppsikt i resten av Amnesty og blant aktivister i Nicaragua.

Forsinkelser i webprosjektet førte til at diverse tiltak som skulle gjøre aksjonssidene på www.amnesty.no bedre, ble utsatt til 2011. Høydepunktet ble noe mindre enn planlagt, fordi vi omprioriterte ressurser da Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris.

ÅRSRAPPORTEN 2010

Menneskerettigheter og aktivisme

Gode historier

Ny aksjonsstrategi