Årsrapport 2010: Ny aksjonsstrategi

I 2010 implementert Amnesty en ny aksjonsstrategi, der målet er at flere skal delta. Årsrapporten stadfester blant annet en positiv utvikling på flere områder, samt at det er flere utfordringer som må håndteres i 2011.
Publisert: 4. Mar 2011, kl. 14:36 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 15:31
Hovedgrepene i strategien er grundigere innsats på færre aksjoner, enklere og engasjerende nettaksjoner og spredning av aksjoner i nye kanaler og arenaer, som sosiale medier og det nyetablerte aksjonsnettverket på e-post.

Implementeringen av strategien ble forsinket grunnet utfordringer i webprosjektet, og vi har derfor besluttet å videreføre strategien ut 2011. I løpet av 2010 har vi sett en positiv utvikling på noen områder: flere signerer aksjoner på nett, flere deltar i gateaktivisme og det er stadig flere kommentarer på aksjonene. Amnesty i Norge har bidratt i videreutvikling av aksjonsarbeidet i bevegelsen, gjennom deltakelse i flere internasjonale møter og løpende dialog med IS. Amnesty i Norge blir sett på som en proaktiv og moderne seksjon i aksjonsarbeidet.

Samtidig er det flere utfordringer som må håndteres i 2011. Det er flere tekniske oppdateringer på aksjonssidene som er forsinket. Vi trenger flere Demand Dignity-aksjoner og vi trenger raskere oppdateringer fra IS i sakene vi jobber med. I 2010 har vi også opplevd en nedgang i antall deltakere i SMS-nettverket, noen som hovedsakelig skyldes en rekrutteringskampanje våren 2010 som ikke ga ventet resultat.

ÅRSRAPPORTEN 2010

Menneskerettigheter og aktivisme

Gode historier

Vårens kampanjehøydepunkt