Årsrapport 2010: Klassiske medier

Mediedekningen av Amnesty i Norge økte i 2010.
Publisert: 4. Mar 2011, kl. 15:03 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 15:33
Vi har hatt en 15 % økning i antall medieoppslag fra 5.438 i fjor til 6.243 oppslag totalt i år. Eksempelvis hadde vi i 4. kvartal daglig oppslag i etermediene. I de største nasjonale avisene har vi også hatt en jevn økning. Eksempelvis hadde vi i 4. kvartal 180 oppslag sammenlignet med 140 i samme periode i fjor. Det er i all hovedsak positive oppslag.

Kvalitetsoppslagene har også økt. Aftenposten har hatt Amnesty i fokus i tre ledere i de siste tre måneder. Amnesty er generelt nevnt i mange ledere gjennom året. Amnesty blir referert til i et stort spekter av saker, om nasjonale og internasjonale forhold. Vi har sett større bredde i type medier som har dekket Amnesty, både lokalpresse, kultursektoren og blogosfæren.

Blant mediehøydepunktene i 2010, kan det nevnes kvalitetsoppslag om årsrapporten og breddedekning av vårhøydepunktet og boka ”Akkurat nå”. Fredsprisen ga i Norge 100 unike oppslag i tillegg ca 550 via NTB. I internasjonale medier ble Salil Shetty referert til 600 ganger og John Peder 40 i forbindelse med fredsprisen.

I en spørreundersøkelse med 645 journalister fra nasjonale/regionale medier fikk Amnesty best karakter av 109 organisasjoner og institusjoner på spørsmål om adgang til informasjon om organisasjonen, åpenhet, evne til å skaffe adgang til de rette personene, informasjonsavdelingens kunnskap om aktuelle saker og kvalitet på organisasjonens deltakelse i media.

ÅRSRAPPORTEN 2010

Menneskerettigheter og aktivisme

Gode historier

Ny aksjonsstrategi