Årsrapport 2010: Klassiske medier
Mediedekningen av Amnesty i Norge økte i 2010.
Publisert:
4. Mar 2011, kl. 15:03
|
Sist oppdatert:
2. sep 2013, kl. 15:33
Vi har hatt en 15 % økning i antall medieoppslag fra 5.438 i fjor til 6.243 oppslag totalt i år. Eksempelvis hadde vi i 4. kvartal daglig oppslag i etermediene. I de største nasjonale avisene har vi også hatt en jevn økning. Eksempelvis hadde vi i 4. kvartal 180 oppslag sammenlignet med 140 i samme periode i fjor. Det er i all hovedsak positive oppslag.
Kvalitetsoppslagene har også økt. Aftenposten har hatt Amnesty i fokus i tre ledere i de siste tre måneder. Amnesty er generelt nevnt i mange ledere gjennom året. Amnesty blir referert til i et stort spekter av saker, om nasjonale og internasjonale forhold. Vi har sett større bredde i type medier som har dekket Amnesty, både lokalpresse, kultursektoren og blogosfæren.
Blant mediehøydepunktene i 2010, kan det nevnes kvalitetsoppslag om årsrapporten og breddedekning av vårhøydepunktet og boka ”Akkurat nå”. Fredsprisen ga i Norge 100 unike oppslag i tillegg ca 550 via NTB. I internasjonale medier ble Salil Shetty referert til 600 ganger og John Peder 40 i forbindelse med fredsprisen.
I en spørreundersøkelse med 645 journalister fra nasjonale/regionale medier fikk Amnesty best karakter av 109 organisasjoner og institusjoner på spørsmål om adgang til informasjon om organisasjonen, åpenhet, evne til å skaffe adgang til de rette personene, informasjonsavdelingens kunnskap om aktuelle saker og kvalitet på organisasjonens deltakelse i media.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Vårens kampanjehøydepunkt
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Nett, blogg og sosiale medier
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling
Kvalitetsoppslagene har også økt. Aftenposten har hatt Amnesty i fokus i tre ledere i de siste tre måneder. Amnesty er generelt nevnt i mange ledere gjennom året. Amnesty blir referert til i et stort spekter av saker, om nasjonale og internasjonale forhold. Vi har sett større bredde i type medier som har dekket Amnesty, både lokalpresse, kultursektoren og blogosfæren.
Blant mediehøydepunktene i 2010, kan det nevnes kvalitetsoppslag om årsrapporten og breddedekning av vårhøydepunktet og boka ”Akkurat nå”. Fredsprisen ga i Norge 100 unike oppslag i tillegg ca 550 via NTB. I internasjonale medier ble Salil Shetty referert til 600 ganger og John Peder 40 i forbindelse med fredsprisen.
I en spørreundersøkelse med 645 journalister fra nasjonale/regionale medier fikk Amnesty best karakter av 109 organisasjoner og institusjoner på spørsmål om adgang til informasjon om organisasjonen, åpenhet, evne til å skaffe adgang til de rette personene, informasjonsavdelingens kunnskap om aktuelle saker og kvalitet på organisasjonens deltakelse i media.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Vårens kampanjehøydepunkt
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Nett, blogg og sosiale medier
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling