Årsrapport 2010: Vårens kampanjehøydepunkt
Årsrapporten forteller om en milepæl i Amnestys høydepunktstenkning når det kommer til fjorårets vårkampanjehøydepunkt.
Publisert:
4. Mar 2011, kl. 14:38
|
Sist oppdatert:
2. sep 2013, kl. 15:31
Sikkerhet og menneskerettigheter var tema for vårens kampanjehøydepunkt. Vi aksjonerte for Rasul Kudaev fra Russland, Mohamed Abdel Rehim El Sharkawi fra Egypt, og Saifullah Paracha og Masood Janjua fra Pakistan, som alle er ulovlig fengslet.
Moren til Rasuel Kudav og hans advokat, besøkte Norge i forbindelse med kampanjehøydepunktet. Det fikk mye dekning i media.
Den største suksessen med høydepunktet var aktivisme. Det var stor økning fra forrige høydepunkt i antallet aksjoner (totalt 116) og antall aktivister involvert (ca. 900). I tillegg var det stor geografisk spredning på aksjonene og vi benyttet tre nye former for aktivisme: flashmob, ambientstunt og menneskerettighetsspill.
I tillegg ble dette en milepæl i Amnestys høydepunktstenkning fordi vi integrerte kommunikasjon-, aksjon- og markedsmål. Vi gjennomførte en nettkampanje (www.uspesifisert.no), som vakte oppmerksomhet for å være nytenkende i forhold til webkommunikasjon og for å integrere marked- og aksjonsarbeidet. I tillegg gjennomførte vi en skateturne til fem byer. Arrangementene var godt besøkt og vi fortalte ungdom om menneskerettigheter på en ny arena.
Vi nådde ikke målsetningene våre om antall rekrutterte SMS-aktivister, noe som trolig skyldes flere faktorer: annonsene som i liten grad fungerte, tekniske feil som skapte problemer for spredning og at vi undervurderte terskelen for å legge inn telefonnummer i en nettapplikasjon.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Nett, blogg og sosiale medier
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling
Moren til Rasuel Kudav og hans advokat, besøkte Norge i forbindelse med kampanjehøydepunktet. Det fikk mye dekning i media.
Den største suksessen med høydepunktet var aktivisme. Det var stor økning fra forrige høydepunkt i antallet aksjoner (totalt 116) og antall aktivister involvert (ca. 900). I tillegg var det stor geografisk spredning på aksjonene og vi benyttet tre nye former for aktivisme: flashmob, ambientstunt og menneskerettighetsspill.
I tillegg ble dette en milepæl i Amnestys høydepunktstenkning fordi vi integrerte kommunikasjon-, aksjon- og markedsmål. Vi gjennomførte en nettkampanje (www.uspesifisert.no), som vakte oppmerksomhet for å være nytenkende i forhold til webkommunikasjon og for å integrere marked- og aksjonsarbeidet. I tillegg gjennomførte vi en skateturne til fem byer. Arrangementene var godt besøkt og vi fortalte ungdom om menneskerettigheter på en ny arena.
Vi nådde ikke målsetningene våre om antall rekrutterte SMS-aktivister, noe som trolig skyldes flere faktorer: annonsene som i liten grad fungerte, tekniske feil som skapte problemer for spredning og at vi undervurderte terskelen for å legge inn telefonnummer i en nettapplikasjon.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Nett, blogg og sosiale medier
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling