Årsrapport 2010: Nett, blogg og sosiale medier
Nye nettsider ble lansert i 2010, med blant annet mye ny funksjonalitet.
Publisert:
4. Mar 2011, kl. 15:01
|
Sist oppdatert:
2. sep 2013, kl. 15:33
Den 15. mars relanserte vi nettsidene med nytt design og struktur, og mye ny funksjonalitet, blant annet tellefunksjon på signaturer integrert med medlemsdatabasen, mulighet for påmelding på aksjonsnettverk og motta automatisk oppdatering på aksjoner, kommentarfelt og delefunksjon til sosiale medier. Jevnt gjennom hele året fortsatte vi å tilføre ny funksjonalitet og i desember kom mobil versjon, m.amnesty.no, på plass og betalingsløsning for gaver og medlemskap som registreres direkte i medlemsdatabasen.
Innholdsmessig tilbyr amnesty.no en mye mer dynamisk og multimedial opplevelse for brukerne, med økt bruk av video og bilder. I 2010 hadde vi i snitt syv godkjente kommentarer på nettsidene daglig. Nettet har hatt jevn økning i antall unike brukere, fra 14.700 pr. måned i mars til 26.800 i november.
Bloggen har hatt en svak økning i antall unike brukere, fra 1624 i mai til 2168 i november. Arbeid for å øke antall treff på bloggen har ikke blitt prioritert. Det er blitt jobbet med innhold for å få større bredde, flere bidragsytere og ulike stemmer. I tråd med kommunikasjonsstrategien har vi på bloggen vist mer engasjement og synliggjort hvem som jobber i Amnesty.
Vi har hatt en god økning i følgere og deltakelse i samtlige kanaler i sosiale medier. På Facebook doblet vi antall tilhengere til 21.300, fem tusen mer enn målet om 15.000. På twitter økte vi fra tre tusen til nesten fem tusen følgere. Antall visninger på YouTube-kanalen økte fra 12.000 til over 19.800, i tillegg har vi 21.000 visninger av video fra eget publiseringsverktøy. Vi utmerker oss sammenlignet med andre organisasjoner i sosiale medier. På twitter er vi desidert best i forhold til følger-tall, på YouTube ligger vi godt an. På Facebook har vi over gjennomsnittet mange følgere, men har litt igjen før vi tar igjen de største; Leger Uten Grensen og Røde Kors.
Innhold på amnesty.no er blitt spredd i sosiale medier, hvor Nicaragua-aksjonen er årets største virale effekt som samlet inn over 70.000 underskrifter. Flere ganger i løpet av året har Amnesty vist kreativ bruk av sosiale medier for å stanse menneskerettighetsbrudd; uspesifisert-kampanjen og live-streaming og tweet-up med kinesiske aktivister på fastlandskina under fredsprisutdelingen.
Gode rutiner for produksjon, deltakelse og arbeidsdeling for Amnestys egen mediekanaler har fått feste internt i sekretariatet.
Til tross for den positive utviklingen i antall brukere fra mars og ut året, var websiden og dens funksjonalitet ikke optimal i forhold til våre forventninger. Det ble kontinuerlig jobbet med forbedringer, og derfor ble den også værende en betaversjon året ut.
Evaluering av web-prosjektet ble utsatt til 2011 grunnet at ferdigstillingen og avslutningen av samarbeidet med NXC først skjedde i desember.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Vårens kampanjehøydepunkt
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling
Innholdsmessig tilbyr amnesty.no en mye mer dynamisk og multimedial opplevelse for brukerne, med økt bruk av video og bilder. I 2010 hadde vi i snitt syv godkjente kommentarer på nettsidene daglig. Nettet har hatt jevn økning i antall unike brukere, fra 14.700 pr. måned i mars til 26.800 i november.
Bloggen har hatt en svak økning i antall unike brukere, fra 1624 i mai til 2168 i november. Arbeid for å øke antall treff på bloggen har ikke blitt prioritert. Det er blitt jobbet med innhold for å få større bredde, flere bidragsytere og ulike stemmer. I tråd med kommunikasjonsstrategien har vi på bloggen vist mer engasjement og synliggjort hvem som jobber i Amnesty.
Vi har hatt en god økning i følgere og deltakelse i samtlige kanaler i sosiale medier. På Facebook doblet vi antall tilhengere til 21.300, fem tusen mer enn målet om 15.000. På twitter økte vi fra tre tusen til nesten fem tusen følgere. Antall visninger på YouTube-kanalen økte fra 12.000 til over 19.800, i tillegg har vi 21.000 visninger av video fra eget publiseringsverktøy. Vi utmerker oss sammenlignet med andre organisasjoner i sosiale medier. På twitter er vi desidert best i forhold til følger-tall, på YouTube ligger vi godt an. På Facebook har vi over gjennomsnittet mange følgere, men har litt igjen før vi tar igjen de største; Leger Uten Grensen og Røde Kors.
Innhold på amnesty.no er blitt spredd i sosiale medier, hvor Nicaragua-aksjonen er årets største virale effekt som samlet inn over 70.000 underskrifter. Flere ganger i løpet av året har Amnesty vist kreativ bruk av sosiale medier for å stanse menneskerettighetsbrudd; uspesifisert-kampanjen og live-streaming og tweet-up med kinesiske aktivister på fastlandskina under fredsprisutdelingen.
Gode rutiner for produksjon, deltakelse og arbeidsdeling for Amnestys egen mediekanaler har fått feste internt i sekretariatet.
Til tross for den positive utviklingen i antall brukere fra mars og ut året, var websiden og dens funksjonalitet ikke optimal i forhold til våre forventninger. Det ble kontinuerlig jobbet med forbedringer, og derfor ble den også værende en betaversjon året ut.
Evaluering av web-prosjektet ble utsatt til 2011 grunnet at ferdigstillingen og avslutningen av samarbeidet med NXC først skjedde i desember.
ÅRSRAPPORTEN 2010
Menneskerettigheter og aktivisme
Gode historier
Ny aksjonsstrategi
Vårens kampanjehøydepunkt
Høstens kampanjehøydepunkt
Fredsprisen
Demand Dignity: Milleniumsmålene
Landsmøtet i Tromsø
Bedrifters samfunnsansvar
Flyktninger og asylsøkere
Diskriminering i Europa
Vold mot kvinner
Dødsstraff
Menneskerettighetsundervisning
Partnerskap
Kommunikasjon
Klassiske medier
Organisasjon
Regionalisering
Personalutvikling og administrasjon
Integrert kjønnsperspektiv
Vekst
Verving
SMS
Næringsliv
Activist
Strategisk ressursfordeling